Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremsbyte Brava 1.6 -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremsbyte Brava 1.6 -00

    Hej,

    Jag går i tankarna att byta kamrem på min Brava själv. Det som gör mig lite osäker är att verkstadshandboken beskriver att man eventuellt måste lossa kamdreven för att vrida kammarna rätt i förhållande till övre dödläge och då krävs ett kamlåsverktyg. Är det verkligen nödvändigt att vrida kammarna rätt? Kan det verkligen skilja så mycket i längd mellan den gamla och den nya remmen? Och, rätta mig om jag har fel, är inte detta något som i så fall borde göras kontinuerligt när bilen servas?

    /Mikael

  • #2
    Du kanske redan har bytt remmen, men här kommer lite input:
    Det verkar vara samma princip som Alfas twinsparkmotorer. Det man gör är att man gör en inställning av kamaxelns läge när man byter den, det man kallar cam timing på andra bilar/mc.
    Du kan kanske fuska och strunta i det, men du får ett par kamlås på Ebay för ett par hundralappar, så det är en no brainer tycker jag. Fubbar man finns risken att motorn går lite sämre än om man hade gjort det med kamlås.
    Förutom kamlåsen kan du behöva en indikatorklocka för att hitta ÖD (iallfall på Alfa), kolla verkstadshandboken.

    Comment


    • #3
      Tjena,

      Lånar din tråd lite (om det är okej?).

      Jag har själv en Bravo 1.6sx - 99 som jag snart måste göra kamremsbyte på. Jag funderade på om man kanske skulle ge sig på det själv också. Kan ju vara bra att lära sig någon gång. Då italienska bilar verkar ha lite problem med detta. Eller problem och problem, men det måste bytas ofta.

      1. Innehåller den här satsen allt? http://www.mister-auto.se/sv/kamrems...042KTB269.html
      2. Vilka verktyg behöver man?
      3. Finns det någon manual som gör jobbet enklare? Eller löser man det ändå om man har en helg på sig?

      Mvh
      Fredrik
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • #4
        1, nja man ska nog byta vattenpumpen också när man ändå håller på.
        2, DET kommer jag inte ihåg exakt men en momentnyckel för montering och muttermaskin för demontering har jag för mej är bäst att ha tillgängligt.
        3, http://www.ebay.com/itm/FIAT-BRAVO-B...item1ea39dc42e

        Skaffa boken först och fundera på om det verkar genomförbart.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          1. Ja jag misstänkte att satsen inte innehöll allt.
          2. Okej så inga specialare då.
          3. Ok.

          Nu ställer jag en väldigt allmän fråga. Är det svårt? Jag behöver ju bilen, så jag har ju en helg på mig..
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • #6
            Äh, då måste jag ju bedöma mina egna kunskaper... Ska jag säga att det är skitsvårt? Jag fixade det på en kväll, men jag har å andra sidan ett ganska välfyllt garage. Tex fick jag tillverka ett remhjuls-lås (av plattjärn) för ett sådant är ett måste om man inte låser kammarna på annat vis, och dom möjligheterna har kanske inte alla i sina parkeringsgarage.

            Eller var det lätt? det tog ju bara EN kväll!

            Jag rekommenderar starkt att du kollar Haynes boken och bildar dej en uppfattning om DINA kunskaper och förutsättningar räcker. Å lycka till! Greger.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Haha omöjligt att svara på. Men lite som du säger, många gånger är det på verktygsidan det brister.

              Tack för svar!

              Tack.

              Mvh
              Fredrik
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • #8
                Hej!
                Ny på forumet och helt ny på Fiat.
                Har impulsköpt en Doblo 1,6 16v för kaffepengar jag tänkte ha i uppstarten av firman MEN kamremmen är av. Kan väl inte vara så märkvärdigt tänkte jag o beställde en kamremssats o hade tänkt slänga dit den imorrn.
                Tänkte jag skulle forska lite i det ikväll o upptäcker då att man förmodligen MÅSTE ha låsning till kammarna? Går det inte att lösa på annat sätt? Sitter ju lite på pottkanten nu då jag avsatt tid för detta imorrn men då förmodligen inte kommer nånstans?
                Tacksam för svar!
                John

                Comment


                • #9
                  Hej smen!
                  Du kan nog avboka mekdagen o börja leta efter en annan topp!! Eller bara plocka av toppen! Kamlåsen är nog ditt minsta problem nu!
                  När remmen är av så har det troligtvis blivit en sk ventilsallad, då har du ett par eller alla ventiler krökta!!
                  Denna motorn n satt i flera Fiat modeller med 1,6 16v.. Leta reservdelsbilar på blocket tex..

                  Affe
                  Last edited by Alf; 25 December 2015, 22:01.
                  4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                  2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                  Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                  Punto 80 ELX 16v -01
                  Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                  Ducato 2,5TD -92 flak
                  Tel 070-5512431

                  Comment


                  • #10
                    Tack för snabbt svar!
                    Där blev jag väl blåst då. Förra ägaren sa att det var när han skulle starta som remmen gick av och att han tagit reda på utav Fiat-verkstaden att "ventilsallad" inte är möjlig på dessa.
                    Låter ju billigast och enklast att köpa en hel reservdelsbil och lyfta över motorn. Dubbelsuck.

                    Comment


                    • #11
                      Hmm!
                      Du skulle kontakta säljaren o be han betala för en topp eller får han tala om vilken person på vilken Fiat verkstad som sagt detta!
                      Remmen o spännaren ska bytas var 8.000mil eller 4-5år inget annat oavsett vad det står i serviceboken!

                      Byt toppen bara så att elektroniken inte börjar strula, även om dom kan ha samma motor så kan många smågrejer vara olika!
                      Finns några Brava, Bravo tex på blocket för 1000-2000kr, lyft av toppen o kolla om alla eller några är krokiga innan du köper något är mitt tips, ventiler finns att köpa men 16st blir dyrt på en billig bil!

                      Affe
                      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                      Punto 80 ELX 16v -01
                      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                      Ducato 2,5TD -92 flak
                      Tel 070-5512431

                      Comment


                      • #12
                        Har vart i verkstan o kikat lite snabbt idag. Har dragit runt både kammar och vev för hand lite försiktigt och inget går trögt eller verkar ta i. Hittade gamla märkningar på kammarna som förmodligen gjorts vid förra kamremsbytet. Kanremssatsen jag köpte var med spännare o rulle och av märket Bosch. Funderar på att sätta ihop o prova. Säljaren svarar som väntat inte i telefon.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sme'n View Post
                          Har vart i verkstan o kikat lite snabbt idag. Har dragit runt både kammar och vev för hand lite försiktigt och inget går trögt eller verkar ta i. Hittade gamla märkningar på kammarna som förmodligen gjorts vid förra kamremsbytet. Kanremssatsen jag köpte var med spännare o rulle och av märket Bosch. Funderar på att sätta ihop o prova. Säljaren svarar som väntat inte i telefon.
                          Prova på vettja. Tar ngn timme. Bra att det fanns markeringar på kammarna, på min brava fanns det fabriksmarkeringar på vev och aggregataxel iallafall.
                          Det enda bökiga var spännrullen som man måste trycka på för att spänna upp kamremmen, och den är av plast. Det gäller att ha ngt verktyg som är ca 3cm bred för att få få tycket fördelat på rullen, annars kan rullen spricka. Men eftersom du kallar dig sme'n så tänker jag att det inte några problem för dig att få till ett plattjärn eller ngt liknande
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #14
                            Nej jag är smed till yrket men har för ca 10 år sen jobbat som bilmek

                            Dock är rullen inte av plast i satsen jag köpte. Och spännaren är automatiskt fjädrande. Vad har du för årsm? De blev olika -01-02
                            Last edited by Sme'n; 26 December 2015, 20:51.

                            Comment


                            • #15
                              Och där såg jag att du hade en -97. Då kan det nog skilja något i utförande. Blir att göra ett ryck nästa helg o slänga dit ny rem o prova. Tack för svar!

                              Comment

                              Working...
                              X