Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fälgfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fälgfråga

    Jag har en uppsättning fina däck (och fälgar) som blev över när jag sålde min Alfa Romeo Spider -89. I stället har jag köpt en Fiat barchetta -00. Den skall ju ha 15-tumsfälg som standard. Alfadäcken är 185/70 R14 86 H o fälgarna
    5 1/2 Jx 14. Får man använda mindre fälgar till barchettan? Och så är det ju 4x108 bultcirkel på Alfan och 4x98 på barchettan.
    Hans W

  • #2
    Hej Hans och Välkommen!
    Nja det blir nog svårt ja. 14" funkar om bromsarna får plats, men bultcirkeln gör det omöjligt. Däremot finns fälgar att köpa begagnade på ebay, Tradera eller t.ex. Bildelsbasen.se.
    Just Barchetta har låg offset dessutom så det är nästan bara Multipla eller Barchetta du har att välja på, om du inte tvingas använda spacers.
    Last edited by per; 27 October 2015, 19:40.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej. Jag menar att det är 4x98 på Spidern. Det är det på min GTV -84. Är det inte 4x108 på Bertonecupén?

      Magnus

      Comment


      • #4
        Originally posted by per View Post
        Hej Hans och Välkommen!
        Nja det blir nog svårt ja. 14" funkar om bromsarna får plats, men bultcirkeln gör det omöjligt. Däremot finns fälgar att köpa begagnade på ebay, Tradera eller t.ex. Bildelsbasen.se.
        Just Barchetta har låt offset dessutom så det är nästan bara Multipla eller Barchetta du har att välja på, om du inte även tvingas använda spacers.
        Tack för det snabba svaret, och synd att det inte går. Hade gärna använt Cromodorafälgarna till barchettan. Men, får väl leta och hoppas.
        Hans W

        - - - Updated - - -

        Nej, jag är nog helt säker på att det är 4x108 på Spidern, fast det är ju märkligt att det skiljer sig från din GTV. Får gå ut och mäta igen.
        Hans W

        - - - Updated - - -

        Fast GTV:n är väl en 116-bil. Min Spider hörde till 105-serien, kom jag på.
        Hans W

        Comment


        • #5
          Ja, jag har fel, du har 4x108.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hans W View Post
            Jag har en uppsättning fina däck (och fälgar) som blev över när jag sålde min Alfa Romeo Spider -89. I stället har jag köpt en Fiat barchetta -00. Den skall ju ha 15-tumsfälg som standard. Alfadäcken är 185/70 R14 86 H o fälgarna
            5 1/2 Jx 14. Får man använda mindre fälgar till barchettan? Och så är det ju 4x108 bultcirkel på Alfan och 4x98 på barchettan.
            Hans W
            Ledsen om jag blir tjatig, men är det någon som provat med 14"-fälgar på en barchetta. Skulle väldigt gärna vilja använda Pirellidäcken jag köpte till min AR Spider. Fälgarna är det inget problem att bli av med, så jag kan tänka mig att lägga över däcken på 4x98-fälgar. Och så en fråga. Har aldrig behövt använda "spacers" och vet alltså inte vad det är. Kan i och för sig kanske listas ut vad det handlar om av namnet att döma. Men, skulle gärna läsa en förklaring.

            Comment


            • #7
              14" däcket borde passa om originalhjul är 195/55 15 då skiljer det sig 3.21% i rullomkrets. Hastighetsindexen på dina 14" betyder att det är max 210km/h som dessa däck är klassade för och lastindexen är 530kg per däck. Tror att originaldäcken har lastindex 84 som är 500kg.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Det beror på om det går fritt för bromsarna. Finns det någon i din närhet som har 14 tums fälgar till fiat (Bravo/Brava/Punto) så att du kan prova? Spacers är ett "mellanlägg" som sätts mellan nav och fälg för att flytta ut fälgen= ökad spårvidd.

                Comment


                • #9
                  Fråga igen.
                  Jag tycker det mesta ser ut som likadant när det gäller Fiat Bravofälgar: Bravo 95- 4/98 43 58,1 12×1,25 och Barchettan:Barchetta 95- 4/98 32 58,1 12×1,25. Det enda som skiljer är Barchettans ET-mått 32 mot Bravons 43. Centrumhål och annat verkar ju identiskt. Men när man försöker montera så vinglar Bravofälgen.??? och verkar inte passa riktigt på navet. Varför? Hittade en bra sida falginfo tror jag den heter. Har alltså inte givit upp hoppet om att kunna använda mina Spiderdäck till Barchettan, fast de är 14".

                  Comment


                  • #10
                    Det är inte ngt annat som tar i, broms etc?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Njaa! Kanske skall testa igen. Tyckte i alla fall att bromsoken verkade fria. Men, men, jag kan ha fel.

                      Comment


                      • #12
                        Det kan vara skruvar eller stift som håller bromsskivan på plats också, som fungerar med originalhjulet men inte med det nya hjulet om det saknas uttag i fälgen. Bara en ide...
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          Avhjälpa med spacers? ET-måttet skiljer ju 11 mm. Och måste man ha längre bultar då? Fast jag måste ju erkänna att det börjar växa mig över huvudet nu. Mer besvär än det är värt. Snart blir det nog fälgar från skroten och investering i nya däck (med originalmått. Surt!)

                          Comment


                          • #14
                            Behöver du längre skruvar?

                            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...5-50mm-l%E5nga
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment

                            Working...
                            X