Hej.
Fiat Punto 2003 1,2l
Motoreffekt, kW: 44,0
Har haft denna bil i 3 år nu och redan från start föreslogs det en motorvärmare vilket jag installerat. Köpte ett nytt batteri på Mekonomen. Redan vintern 2013 så märkte jag att det blev problem att få igång den när det blev kallt (kallare än -10). Hemma har jag motorvärmaren inkopplad och då startar den utan problem på morgonen.
Det som händer om man låter bilen bli kall är att när man vrider om nyckeln är att allt slocknar, det blir helt svart, klockan slocknar och det är helt dödstyst. Det är som om all elektronik slås ut. Startmotorn hörs överhuvudtaget inte. Vrider man sedan tillbaka nyckeln så tänds allt igen, lampor lyser med samma styrka som vanligt osv. Får jag starthjälp av en annan bil så startar den på en gång som om ingenting hänt.
Nu så trodde jag att jag var smart och köpte mig hjälpstart på Jula (https://www.jula.se/catalog/bil-och-...pstart-608205/) och skulle testa den igår (-17 grader).
Jag lät bilen stå utan motorvärmare och mycket riktigt så startade bilen inte. Tyvärr så fungerade inte hjälpstarten. Jag gjorde allt enligt instruktionsboken och alla lampor lyste som de skulle. Efter det lät jag bilen stå med motorvärmaren på men det hjälpte inte heller.
En annan sak som händer (vet inte om de kan vara relaterade till varandra) är att även om bilen startar men det har varit lite kallt/blött så vill den inte vara med när man skall accelerera. På tomgång går den bra men när jag trycker på gasen så känns det som att den inte får bensin eller vad vet jag, det händer inget när jag trycket på gasen utan jag får trycka lite försiktigt (småtrycka) tills "det fastnar". Det tar mellan 50-100 meter.
Jag har en filmsekvens men har inte lyckats ladda upp den här.
Hoppas någon kan orka att läsa denna uppsats.
Råd och tips emottages tacksamt.
mvh
Margareta
Fiat Punto 2003 1,2l
Motoreffekt, kW: 44,0
Har haft denna bil i 3 år nu och redan från start föreslogs det en motorvärmare vilket jag installerat. Köpte ett nytt batteri på Mekonomen. Redan vintern 2013 så märkte jag att det blev problem att få igång den när det blev kallt (kallare än -10). Hemma har jag motorvärmaren inkopplad och då startar den utan problem på morgonen.
Det som händer om man låter bilen bli kall är att när man vrider om nyckeln är att allt slocknar, det blir helt svart, klockan slocknar och det är helt dödstyst. Det är som om all elektronik slås ut. Startmotorn hörs överhuvudtaget inte. Vrider man sedan tillbaka nyckeln så tänds allt igen, lampor lyser med samma styrka som vanligt osv. Får jag starthjälp av en annan bil så startar den på en gång som om ingenting hänt.
Nu så trodde jag att jag var smart och köpte mig hjälpstart på Jula (https://www.jula.se/catalog/bil-och-...pstart-608205/) och skulle testa den igår (-17 grader).
Jag lät bilen stå utan motorvärmare och mycket riktigt så startade bilen inte. Tyvärr så fungerade inte hjälpstarten. Jag gjorde allt enligt instruktionsboken och alla lampor lyste som de skulle. Efter det lät jag bilen stå med motorvärmaren på men det hjälpte inte heller.
En annan sak som händer (vet inte om de kan vara relaterade till varandra) är att även om bilen startar men det har varit lite kallt/blött så vill den inte vara med när man skall accelerera. På tomgång går den bra men när jag trycker på gasen så känns det som att den inte får bensin eller vad vet jag, det händer inget när jag trycket på gasen utan jag får trycka lite försiktigt (småtrycka) tills "det fastnar". Det tar mellan 50-100 meter.
Jag har en filmsekvens men har inte lyckats ladda upp den här.
Hoppas någon kan orka att läsa denna uppsats.
Råd och tips emottages tacksamt.
mvh
Margareta
Comment