Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Punto vägrar starta vid kyla + lite annat strul!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Punto vägrar starta vid kyla + lite annat strul!

    Hej.
    Fiat Punto 2003 1,2l
    Motoreffekt, kW: 44,0
    Har haft denna bil i 3 år nu och redan från start föreslogs det en motorvärmare vilket jag installerat. Köpte ett nytt batteri på Mekonomen. Redan vintern 2013 så märkte jag att det blev problem att få igång den när det blev kallt (kallare än -10). Hemma har jag motorvärmaren inkopplad och då startar den utan problem på morgonen.
    Det som händer om man låter bilen bli kall är att när man vrider om nyckeln är att allt slocknar, det blir helt svart, klockan slocknar och det är helt dödstyst. Det är som om all elektronik slås ut. Startmotorn hörs överhuvudtaget inte. Vrider man sedan tillbaka nyckeln så tänds allt igen, lampor lyser med samma styrka som vanligt osv. Får jag starthjälp av en annan bil så startar den på en gång som om ingenting hänt.
    Nu så trodde jag att jag var smart och köpte mig hjälpstart på Jula (https://www.jula.se/catalog/bil-och-...pstart-608205/) och skulle testa den igår (-17 grader).
    Jag lät bilen stå utan motorvärmare och mycket riktigt så startade bilen inte. Tyvärr så fungerade inte hjälpstarten. Jag gjorde allt enligt instruktionsboken och alla lampor lyste som de skulle. Efter det lät jag bilen stå med motorvärmaren på men det hjälpte inte heller.

    En annan sak som händer (vet inte om de kan vara relaterade till varandra) är att även om bilen startar men det har varit lite kallt/blött så vill den inte vara med när man skall accelerera. På tomgång går den bra men när jag trycker på gasen så känns det som att den inte får bensin eller vad vet jag, det händer inget när jag trycket på gasen utan jag får trycka lite försiktigt (småtrycka) tills "det fastnar". Det tar mellan 50-100 meter.
    Jag har en filmsekvens men har inte lyckats ladda upp den här.

    Hoppas någon kan orka att läsa denna uppsats.
    Råd och tips emottages tacksamt.
    mvh
    Margareta

  • #2
    Vart satte ni jordkabeln vid hjälpstarten? På batteriet? Då har ni säkert dålig kontakt i batterikontakten/polskon.
    På motorn någonstans? Då är det nog minuskabelns anslutning på blocket som oxiderat.

    Om minuskabeln är gjord som på Unon gör den en sväng via "chassit" också, men den verkar ok i ditt fall.
    Då skulle du få andra symptom.

    EDIT: Läste inte riktigt allt... Mitt svar gällde första starthjälpen: Får jag starthjälp av en annan bil så startar den på en gång
    Men låter ändå som dålig kontakt eller batteriproblem.
    Last edited by Chramon; 18 January 2016, 08:48.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Det är inte startmotorn som strejkar när det är kallt, för startar den lätt när man bogserar så verkar ju starmotorn suspekt..
      Affe
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #4
        Jag skulle skaffat ett nytt batteri.

        Comment


        • #5
          Jag skulle nog kolla alla anslutningar vid startmotorn.
          Den kan ju som Alf skriver - kärva - och då blir det påtagligt värre vid kyla.
          Hade liknande problem på min UNO. Pluskabelanslutningen var dessutom grönärgad, så den fick inte nog med ström.

          Men jag skulle nog också testa batteriet också, provbelasta det. Två år - problemen kan börja redan då.

          Att den är svag är nog ett annat problem - kansle ett vacumproblem ......
          //R//

          Comment


          • #6
            jag tror jag skall börja med att köpa nytt batteri för att utesluta detta

            Comment


            • #7
              Stoppade i ett större batteri i min i vecka och de är en helt annan fart på starmotorn nu. Från 44Ah till 70Ah blev de. får knappt plats i batteriboxen men den tar vissa verkstäder bort för att förstora utrymmet, se till att sätta fast batteriet bara.
              Last edited by pazzo; 19 January 2016, 23:20.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Jag har som du haft problem fast med Bravon nu när det har vart kallare än 10-12 minus. Laddade batteriet en natt - startade utan problem dagen efter (-18). Är batteriet lite halvdåligt så suger det väl till när det blir lite kallare. Men bilen går klart sämre nu när det är kallt, känns som den lider Jag kör o andra sidan max en mil i stöten med, så den hinner väl knappt ladda något själv.
                Tips: slå av ljuset, fläktarna, stereon och allt annat sånt innan du startar - det hjälper lite åtminstone
                Kör just nu:
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                Fiat Barchetta - 96
                Fiat 127 1,05L - 77
                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                Comment


                • #9
                  Tänk bara att läsa på vad generatorn i bilen klarar av att ladda annars blir det skit med större batteri om den inte kan underhållas av generatorn.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X