Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgången beter sig skumt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgången beter sig skumt

    Började efter att vi kommit hem från Emmaboda i helgen. När man låter bilen stå på tomgång så går varvmätaren upp och ner mellan 500 och 1000 varv av sig själt. Precis som man håller på och gasar lite. Och två gånger har bilen bara dött. Men den startar igen utan problem. Nån som har en aning om vad det kan va. Ja vet att många av dom bilar ja haft har betett sig liknande efter att man satt i ett öppet filter. Men då har det bara vart nån gång då och då.
    Fiat Coupé 20V Turbo -97

    Trollhättan - GBG = 20 minuter i en escort 1,6

  • #2
    Testat att nollställa boxen? (Dra ur säkringarna vid huvudcylindern)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Re: Tomgången beter sig skumt

      Originally posted by ZUB
      Började efter att vi kommit hem från Emmaboda i helgen. När man låter bilen stå på tomgång så går varvmätaren upp och ner mellan 500 och 1000 varv av sig själt. Precis som man håller på och gasar lite. Och två gånger har bilen bara dött. Men den startar igen utan problem. Nån som har en aning om vad det kan va. Ja vet att många av dom bilar ja haft har betett sig liknande efter att man satt i ett öppet filter. Men då har det bara vart nån gång då och då.
      filter som k&n ock liknande bomullsfilter kan släppa olja från filtret , som sedan sätter sig på glödtråden i massemätaren. polyester filter funkar kanon om man har massemätare på bilen.
      (behöver ju inte vara det som är felet)
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Jens

        Å fan.. det visste jag inte! Har du hört om nåt speciellt fall?
        Det skulle kunna förklara varför många Coupeer går sämre med KN-konfilter, och en del bättre..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Welcome 2 the club!

          Har varit ute för samma symptom! Körde du bilen hårt dagen innan? För mig uppkom det vid extremkörning, dagne efter så kom detta problem! Vet inte vad det är för nåt skit BEFRA slängt i min tank men han hällde i nåt amerikanskt medel i tanken .. sedan dess ... prima bil ... har gjort detta 2 gånger ... men för jävla tråkigt när de kommer ... lycka till ...

          ps. min tomgång pendla med mellan 500 - 1000 v ... nu går den som en nybil


          Originally posted by ZUB
          Började efter att vi kommit hem från Emmaboda i helgen. När man låter bilen stå på tomgång så går varvmätaren upp och ner mellan 500 och 1000 varv av sig själt. Precis som man håller på och gasar lite. Och två gånger har bilen bara dött. Men den startar igen utan problem. Nån som har en aning om vad det kan va. Ja vet att många av dom bilar ja haft har betett sig liknande efter att man satt i ett öppet filter. Men då har det bara vart nån gång då och då.
          Coupé 16v Turbo -96
          Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

          Comment


          • #6
            Det skulle även kunna vara nån givare som är på väg att ge upp =/
            Hade samma problem själv, fast då "stutsade" den mellan 2000-3000 varv.
            Du har inte en lampa som tänds då & då på instrumentpanelen?
            Föredetta Coupé ägare -
            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

            Comment


            • #7
              Japp ja körde bilen ganska så hårt faktiskt innan. Körde den väl rätt så hårt fram och tillbaka i en 20 mil. Sen började den skumma isg lite och sen när ja kört den ganska hårt ytterligare 13 mil eller nåt och ställde den på tomgång så hoppade den som sagt upp och ner mellan 500 och 1000 varv. Sen helt plötstligt dog den. Vad var det för medel du hällde i då?
              Fiat Coupé 20V Turbo -97

              Trollhättan - GBG = 20 minuter i en escort 1,6

              Comment


              • #8
                Re: Jens

                Originally posted by per
                Å fan.. det visste jag inte! Har du hört om nåt speciellt fall?
                Det skulle kunna förklara varför många Coupeer går sämre med KN-konfilter, och en del bättre..
                många "seriösa" trimfirmor säljer inte oljedränkta bomullsfilter till bilar med massemätare. får man olja på tråden är det bara att köpa nytt..
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Ok, Vad är det för filter du rekomenderar då? Jag fick ett K&N filter av en polare.
                  Fiat Coupé 20V Turbo -97

                  Trollhättan - GBG = 20 minuter i en escort 1,6

                  Comment


                  • #10
                    osannolikt att filtert är orsaken

                    Jag måste bara lägga mig i detta igen när ja såg med filter o sånt ... jag håller det för mig osannolikt att filtert påverkar på detta viset ... jag köpte bilen förra året ... äldre par som ägt bilen sedan ny ... sen kom ja o börja råköra bilen ... o jag fick detta symptom ... jag hade då vanligt filter orginal ... inget som var ändrat i bilen ... lambdan kan ge dessa symptom om den är fel, har haft exakt samma bekymmer på en Punto där lambdan fick bytas och sen gick bilen som ny igen .... för om lambdan strular o ger fel signal om att den e varm vid kallstart t ex så blir bilen oren o hostig ... när bilen blir varm så går den galant ... mitt förslag och tips ... är lambdan ... att felsöka på lambdan med datamanicken går oftast inte ... oftast raderas infon fortare än man hinner till en verkstad ...

                    Rolle


                    ]Originally posted by ZUB
                    Ok, Vad är det för filter du rekomenderar då? Jag fick ett K&N filter av en polare. [/QUOTE]
                    Coupé 16v Turbo -96
                    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                    Comment

                    Working...
                    X