Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krockade punton. Dags för skroten eller laga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krockade punton. Dags för skroten eller laga?

    Grabben körde in i en stillastående lastbil i onsdags. Det gick långsamt, var halt och plötsligt var det stopp.

    Det är en Punto 60 2004 som varit suverän på alla sätt. Men nu är den alltså smälld. Med halvförsäkring och ett listvärde (i okrockat skick) på mellan 13 och 15 tusen så är frågan: försöka laga eller skrota?

    Ni som har erfarenhet, vad tror ni? Är det en dålig idé att laga?

    Smällen tog mitt i fronten, huven är skrynklig, stötfångaren och strålkastarna krossade. Kylaren är spräckt, övre och undre frontbalkarna är knäckta.

    Men bägge framskärmarna har i stort sett klarat sig, bilen är inte skev, springorna mellan dörrar och skärmar är felfria, inget väck längs med taket.

    Bilen rullar utan problem. Så min tanke är att det ser ganska lätt ut att byta ut de skrynkliga delarna, som vad jag kan se, sitter fast med bultar.

    Det jag behöver från skroten är i så fall:
    Huv
    Stötfångare
    Övre frontplåt
    Undre frontplåt/balk
    bägge strålkastare
    Kyl
    Kåpa till luftfiltret

    Vad tror ni? Är det värt det? Kan man fixa det utan att ha nån direkt erfarenhet av liknande projekt?

    Click image for larger version

Name:	IMG_5309.jpg
Views:	1
Size:	115.7 KB
ID:	259146Click image for larger version

Name:	IMG_5310.jpg
Views:	1
Size:	101.4 KB
ID:	259147
    Click image for larger version

Name:	IMG_5311.jpg
Views:	1
Size:	106.3 KB
ID:	259148Click image for larger version

Name:	IMG_5312.jpg
Views:	1
Size:	141.8 KB
ID:	259149Click image for larger version

Name:	IMG_5313.jpg
Views:	1
Size:	170.9 KB
ID:	259150Click image for larger version

Name:	IMG_5314.jpg
Views:	1
Size:	135.3 KB
ID:	259151Click image for larger version

Name:	IMG_5315.jpg
Views:	1
Size:	115.5 KB
ID:	259152Click image for larger version

Name:	IMG_5316.jpg
Views:	1
Size:	150.8 KB
ID:	259153Click image for larger version

Name:	IMG_5317.jpg
Views:	1
Size:	99.7 KB
ID:	259154

  • #2
    Ring till skroten och samla priser på alla delar och räkna på det så vet du om det är värt. Jag hade inte lagt ner mycket tid på lack och få det perfekt utan bara bytt ut skrynkliga delar och köra den som bruksbil så länge den går bra.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Om du har möjlighet att byta allt själv och få grejorna lackade utan moms osv kan det absolut vara värt det, har gjort den resan själv. Både balkarna och skärmar är bultade. Kolla bara att det inte är knöligt i sidobalkarna i motorrummet, du går ju inte att byta..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för era synpunkter! Då gör vi precis samma analys. Jag behöver alltså plocka loss allt trasigt så jag kan komma åt att se sidobalkarna att de är intakta. Vilket jag tror att de är.

        Nästa utmaning är att hitta ett (varm)garage på eller i närheten av Tjörn. Det tar emot något att stå utomhus och meka nu...

        Comment


        • #5
          Har sourcat alla delar på skroten, så det ska inte vara några problem att få ihop den på det viset. Huv hittar jag t o m i rätt färg.

          Men i brist på garage och akut bilbrist är grabben oerhört nära att köpa en annan bil istället... vilket i så fall innebär att vi står här med en lätt krockad Punto. Så frågan i så fall är om den går att sälja? Någon som har garage och vill skruva ihop en bra bil för lite pengar? ;-)
          (Känns hemskt att skrota den när den har många år och mil kvar.)

          Comment

          Working...
          X