Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto Mk2B luktar bränt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Punto Mk2B luktar bränt.

    Hej!
    Inhandlade i Fredags in fin Punto 2004 för det facila priset 16700, utan att vara bilexpert så tyckte jag att allting verkade gå fint. Men, nu upptäcker jag att efter körning så luktar det bränt från någonstans i bilens framparti. Man känner det inte under körning och det fläktar således inte in i kupén. Bilen har gått ganska precis 13 000 mil och snubben jag köpte ifrån ska nyligen ha bytt termostat. Bilen går väldigt bra, kopplingen känns stabil och motorn går väldigt jämt. Skulle det kunna vara kylaren som är påväg att tacka för sig, fläkten? Min första tanke var bromsarna men tycker mig känna att lukten kommer från motorutrymmet. Någon som har en aning?

    Tack!
    /John

  • #2
    Tråkig start på ditt Punto ägande. Jättesvårt att säga. Luktar det bränd olja, glykol, kabelhärva, bromsar.... finns en hel del att välja på. Försök vara lite mer specifik.
    // Stefan

    Comment


    • #3
      Hej,

      Tycker det luktar bränd olja, ser ingen läckt olja ovan-från, och bromsarna visade sig tar bra och verkar inte ligga emot. Har inte kunnat lyfta upp bilen än men la mig ner och kikade lite hastigt och tyckte det verkade som att vänster damask var helt slut och tycker även burken(?) som går från oljetråget (den med mönstrat nät runtom) såg ut att vara lite oljig ifrån ett avstånd. Ursäkta avsaknaden av korrekta termer (nybörjare...)

      Tack!
      /John

      Comment


      • #4
        Kan vara ett oljeläckage t.ex från oljetråget som läcker på avgasröret och förbränns där.
        Inget allvarligt fel sålänge du håller koll på oljenivån, och troligen heller inget dyrt fel att laga.
        Försökt få bilen på en lyft så du kan ta bilder?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	IMG_0320.jpg
Views:	1
Size:	54.5 KB
ID:	251980 Click image for larger version

Name:	IMG_0321-1.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	251981 Visade sig vara denna samt damasken som var paj (Vet ej vad den heter). Blev till att reparera, hoppas att det ska vara tillräckligt. Nu ska jag bara försöka få min blaupunkt att gå från waiting till code och sen skaffa koden så har man förhoppningsvis en fint fungerande bil.
          Tack alla för hjälpen!

          Comment


          • #6
            Hoppas det ordnar sig. Lycka till.

            Comment


            • #7
              Flexrör heter det. Sitter mellan grenrör och avgassystemet.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment

              Working...
              X