Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventilkåps läcka före och efter packningsbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ventilkåps läcka före och efter packningsbyte

    Var inne och bytte ventilkåpspackning på min PuntoGT för ett tag sedan eftersom det läckte olja upp genom gängorna på bulten som sitter rakt under oljepåfyllningshålet. Eller i alla fall från den bulten. Var inne dagen efter för det läckte lika mycket på samma ställe, de sa att de bytt och drog åt bulten lite till. Nu en månad senare är det åter lika mycket olja på samma ställe. Kan någon råda mig vad jag skall göra? Har de bytt packningen eller är det något annat tjafs? Samma läcka före och efter byte verkar ju lite misstänkt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    hm det kan inte

    vara att det är olja som fyllts på i oljepåfyllningslocket som spillts?


    vet inte hur det ser ut hos er men på 20v coupe så kan det se ut som om något läcker eftersom oljan man spillt gärna åker ner där o lägger sig.




    mvh

    Mr. no help att all ;
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Nä, kan (verkar) inte vara så. Dels torkade jag rent för att vara säker på att det verkligen kom därifrån, dels hade man sett om det runnit från locket. Ser ut att pressas upp via gängorna. Sitter en pinnbult med mutter som dras åt. Får ta och skruva av locket och kolla packningen igen, så att det inte har åkt ut därifrån, men det var vad de trodde när jag kom tilbaka, pekade några ggr på att det inte var rimligt och till slut höll de med.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Hade samma problem på Uno Turbon. Tror det löste sig med ny packning + en del extra packningstätning (sån på tub).
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jo, trodde det skulle lösa sig med ny packning, men jag undrar om de verkligen bytte den eller bara tog betalt för den... Är kanske bara nojjig som vanligt, men, men.... Övriga problem:
          *Byte av kamrem => tomgång helt åt skogen. Visade sig vara tändnignen som stog helt snett hur det nu gått till (givare går direkt på vevaxel?). Väldigt förvånad att de inte sa något och lämnade ifrån sig bilen.
          *Motorn kokade p.g.a. säkring trasig. Kanske inte så lustigt, men jag tycker att de borde ha lite koll om inte fläckten går på, men det funkar kanske inte så på verkstäder.
          *Spännrulle till generator-rem missljud. Bytte inte utan gav direktiv om byte nästa service. Antar att de inte hade någon hemma. Fick tid 3 veckor senare för fix av tomgången och bad dem byta rullen då, vilket de inte gjorde. Antar att jag borde be någon annan verkstad byta rullen, låter rätt illa. Fast om det står på fakturan "byte nästa service" borde det väl vara garanti att den håller tills dess.

          Gjorde komp-test, visade 10.5bar på alla cylindrar så det var ju bra det i alla fall.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Funderade lite ang. kompression. Om det är 10.5bar i komp-provet, är det då 10.5:1 i motorn? Låter inte det lite mycket?

            *jaja, så visar man åter hur himla lite man kan igen*
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              Jo, trodde det skulle lösa sig med ny packning, men jag undrar om de verkligen bytte den eller bara tog betalt för den... Är kanske bara nojjig som vanligt, men, men.... Övriga problem:
              *Byte av kamrem => tomgång helt åt skogen. Visade sig vara tändnignen som stog helt snett hur det nu gått till (givare går direkt på vevaxel?). Väldigt förvånad att de inte sa något och lämnade ifrån sig bilen.
              *Motorn kokade p.g.a. säkring trasig. Kanske inte så lustigt, men jag tycker att de borde ha lite koll om inte fläckten går på, men det funkar kanske inte så på verkstäder.
              *Spännrulle till generator-rem missljud. Bytte inte utan gav direktiv om byte nästa service. Antar att de inte hade någon hemma. Fick tid 3 veckor senare för fix av tomgången och bad dem byta rullen då, vilket de inte gjorde. Antar att jag borde be någon annan verkstad byta rullen, låter rätt illa. Fast om det står på fakturan "byte nästa service" borde det väl vara garanti att den håller tills dess.

              Gjorde komp-test, visade 10.5bar på alla cylindrar så det var ju bra det i alla fall.
              Jisses! vilken verkstad hjälper dig med detta då??
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Var på AR-Bil i stockholm. Kan ju vara en tillfällighet. Hittade dem via AlfaRomeos hemsida, där de fått bra betyg. Skall väl tillägga att de är trevliga och det var inget snack om att jag skulle betala tomgångs-problemet, tog visst 3 timmar att hitta och rätta till (de undrade varför jag eller någon annan ställt om tändningen).
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Ang. tändningen

                  Så sitter det en "tändningsinställning"(kommer inte exat ihåg vad den styrde nu, såhär på kvällen) där fördelaren satt på de äldre motorerna(typ på blocket ,rakt ner från oljepåfyllningslocket så att säga) o den drivs av kamremmen så det kan vara att dom inte tänkte på att ställa in det "hjulet" när dom bytte kamrem. Lätt att missa iofs. men tycker att en Fiatmek borde ha koll på det iallafall. Helst eftersom den inte kan ha gått bra när han provkörde så allt var OK(om han nu ens orkade göra det?)
                  Pippigul 124SC -72

                  Comment


                  • #10
                    10,5 bars kompression är inte detsamma som 10,5:1
                    Kompressionsförhållandet är: slagvolymen i förhållande till förbränningsrummets volym
                    Hoppas att du blev lite klokare av min förklaring 8)
                    Anders

                    Comment


                    • #11
                      MikaelR: Tack, förstår precis! Trodde den satt på vevaxeln, så det förklarar ju saker och ting. Och de borde definitivt märkt hur illa den gick, om de inte rullade ut bilen, gick väldigt illa... Borde inte kört iväg själv, men hade inte tid att låta dem titta på det när jag hämtade bilen precis innan de stängde, hoppades att det skulle rätat till sig (öhhh... ).
                      SkäggÅke: Kan tänka att det inte var så enkelt. Tyckte bara att om man har 7.8 liter slagvolym och 1 liter förbränningsvolym (7.8:1 i min punto), då borde man ha 1bar tryck vid fullt slag (7.8liter) och komprimerar det till 1 liter vilket ger 7.8bar tryck. Får väl ta och köpa mig en bok och läsa lite istället :-D
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X