Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motoroljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motoroljud

    Våran Brava 1,8 låter som en diesel när man startar den kall. Vartefter som den blir varm minskar ljudet, men det finns där hela tiden. Vad är det för fel?
    Börje C

  • #2
    Låter som felet som många Barchettor råkat ut för, med ventilmekanismen.. Åk till en bra Alfa - Fiat verkstad så får de lyssna.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Man kan alltid börja med att byta motorolja. Ny olja brukar oftast trolla bort tickandet vid start. (Om det bara tickar i ett par sekunder så är det inget att oroa sig för.) Om dieselknattret fortfarande hänger kvar länge så brukar det tyvärr vara variatorn som är trasig. Kostar ungefär 4500:- (arbete och material) att byta på en barchetta.
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        Undras om "standardfelet" är "bortkonstruerat" nu på alla 1.8 modeller ????
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Ej variator...

          Det finns ingen kamvariator på, 1.8rna på bravo/brava,marea.
          Pippigul 124SC -72

          Comment


          • #6
            Barchettans kamvariator finns inte i bravamotorn så det kan det inte vara. Jag har bytt olja och filter ett flertal gånger men det blir ingen skillnad.
            "oljudet" är belastningsberoende, om jag vid jämn fart ger lite mer gas ökar ljudet och minskar när jag lättar lite på gasen. Vid motorbroms försvinner det nästan helt.
            Om det är en ventiltryckare så borde ljudet vara konstant och inte ändra sig enligt ovan? Kan insprutningsventilerna hålla ett sånt dj..a liv?
            Börje C

            Comment


            • #7
              Det är väl bara i 133 Hästars 1.8 den finne !
              Inte i 115 varianten ...

              Så, nu har jag förtydligat min fråga!
              Ventillyftarna är känsliga i alla bilar, beroende på "skitig" olja mm
              Byt till rekommenderad sort i tid !
              Fiat for FUN

              Comment

              Working...
              X