Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetrycks strul..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetrycks strul..

    Nån som varit med om detta?

    I måndags på väg ner från Uppsala sjönk oljetrycket från 4 bar till 1 bar på mätaren, såg inte när det hände så det måste hänt rätt fort. Med varm motor på tomgång stod mätaren på NOLL! :-(
    Även oljetryckslampan på checkpanelen började då blinka..
    Har försökt hålla varvet uppe sen dess så att man har nåt tryck iaf.
    Så: idag - regn, blött - startade, fortfarande lågt tryck, körde iväg och efter 300m har jag normalt tryck igen! 4bar!

    Glappkontakt alltså! Eller? Har inte trycklampan och tryckmätaren olika givare?

    (Hade tänkt byta olja+filter idag för att se om det gjorde nån skillnad, var nog 3000mil sen sist. Ska väl göra det ändå iofs..)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Re: Oljetrycks strul..

    Originally posted by per
    Nån som varit med om detta?

    I
    Glappkontakt alltså! Eller? Har inte trycklampan och tryckmätaren olika givare?

    jo , dom har ju det , själv kör jag på ganska tjock olja nu för att inte ha problem med trycket , 20-50 olja.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Hmm.. ja nu har jag ju bra tryck igen, med 5W-40 olja. Vad kan orsaka en sån tillfällig tryck sänkning då? Om det inte är samma givare på Argenta ändå..
      Skräp i pumpen? Löst lager nånstans? Nää...
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Passar på att fråga... Jag har fullt tryck i stort sett alltid, förutom vid tomgång och varm olja. Då hoppar den nästan ner till nollstrecket ibland. Lampan tänds aldrig, är det normalt? Har 5-40 olja.
        Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

        Comment


        • #5
          Japp det är standard på våra Lampredi-fyror.. Bara den inte går ner till noll helt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Börjar lampan lysa om den går helt ner till noll?
            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

            Comment


            • #7
              Ja det ska den göra, precis som när man slår på tändningen innan man startar.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                per, 3000mil med samma olja???vi snackar väl inte coupen va???
                snälla byt oljan det gör nästan ont....

                Comment


                • #9
                  Fadi

                  Lustigt att du säger det, ska göra det om ett par timmar..!
                  På Argentan alltså. Kollade i mitt servicehäfte igår och hade ingen aning om att jag kört så långt..
                  Men tiden går fort när man har kul!

                  Oljan är alltid den bästa sorten dock så jag tror den klarat sig bra.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    per ändå, om bilen kunnde prata så hade den bett dig om ny olja,,,, vad har du för olja??

                    Comment


                    • #11
                      3000 mil, ujujuj... och en annan (jag) som är "yrkesskadad" byter vid var 500 mils intervall. Kör med Selenia Racing.
                      Vill tillägga att efter 3000 mil med stor sannolikhet är motorn mer eller mindre tom på olja, om man nu inte fyller på emellanåt.
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment


                      • #12
                        Fadi, han kan inte prata. I annat fall har han inte sagt nåt, bara spinner ljudlöst som vanligt! Innehållandes Castrol helsyntet as always.
                        Tydligen bytte jag vid 21300mil sist, nu har mätaren precis gått över 24000..

                        Och Czappa, nej jag är inte helt dum i huvet, utan kollar oljan då och då.. Kollar du bara oljan när du byter? ;-)
                        Kan du inte komma med förslag på vad som kan va fel med min oljetrycksmätare istället, du som är Fiatanställd o allt(?)..
                        Last edited by per; 12 June 2003, 08:44.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Fadi, han kan inte prata. I annat fall har han inte sagt nåt, bara spinner ljudlöst som vanligt! Innehållandes Castrol helsyntet as always.
                          Tydligen bytte jag vid 21300mil sist, nu har mätaren precis gått över 24000..

                          Och Czappa, nej jag är inte helt dum i huvet, utan kollar oljan då och då.. Kollar du bara oljan när du byter? ;-)
                          Kan du inte komma med förslag på vad som kan va fel med min oljetrycksmätare istället, du som är Fiatanställd o allt(?)..
                          Jo, koppla till en separat mätare för att bekräfta om det är pumpen eller oljetrycksgivaren eller mätaren eller rent av backventilen (fjädern utmattad). Har även varit med om att oljefilterna kan orsaka oljetrycksproblem.

                          Och förlåt.. det var inte menat att dumförklara dig.

                          Min bil kollar jag nock, men jag har alldrig behövt extrafylla den mellan servicerna. På sin höjd har jag en förbrukning på ca: 2,5dl.
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #14
                            Aha.. Tack så mycket! Ska kolla upp detta.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Aaaahh...

                              Nu funkar allt! Det var nog glapp/oxiden i kopplingarna från givarna.

                              Tack för hjälpen!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X