Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snälla hjälp!!!!!!!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snälla hjälp!!!!!!!!!!

    Allt började med att jag var ute och körde en dag.Efter att jag handlat skulle jag ta bilen och köra hem,men den vägrar att starta.startmotorn går runt men den tänder inte,så efter 15min ca så startar bilen utan några problem.Jag tänkte att det var konstigt men sen hände det inget på en vecka så jag tänkte inte mer på det.Men sen händer samma sak igen,och nästa dag stannar bilen när jag kör.Samma sak efter ett tag startar bilen igen.Så jag lämmnar bilen på fiat,han kopplar upp den och får en felkod på varvtals sensorn men tror inte att det är problemet så han säger att han har haft bilen igång länge men inget hände.jag slipper att betala och han säger att stannar bilen igen ska jag komma in igen.Hinner inte mer än hem till mina föräldrar och tvätta bilen så startar den inte när jag ska köra hem....!"%?# Jag lämmnar bilen på tisdagen,och han säger att det är kontigt.Nu har dom haft bilen en vecka,någon som kan svara på vad det kan vara?
    Jag hadde ju bytat varvtals sensorn om jag fått en felkod,men han sa att det kunde visa fel ibland.
    Bilen är en fiat bravo 2.0 20V -97
    Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

  • #2
    GLÖMDE

    Det ända jag gjort, är att jag satt på ett kn luftfilter men det ska väl inte ha med saken att göra?Finns det någon kunnig fiat meckare nere i skåne?
    Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

    Comment


    • #3
      Ta och läs igenom det här, kanske är till hjälp!
      SDE Racing
      Coupe 20VT-97 under konstruktion
      Marea Weekend HLX-97 påställd
      Punto 75 SX-98 påställd
      Tipo 1,4ei-94 såld

      Comment


      • #4
        Precis Tony, tänkte på detsamma. Tydligen ett fel som inte är helt ovanligt.
        Om inte motorn hade stannat under körning hade jag tippat på glapp i immobilisern, har haft det felet själv på Coupen.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Start problem

          Har märkt att när jag kör typ i 90 eller mer så dör inte bilen,då kan jag köra hur långt som helst.Men när jag kommer in i stan,då stannade bilen.Killen på fiat fick samma felkod igen,Varvtals sensorn.Men han vill fortfarande inte byta den.Han ville snacka med någon på fiat först.
          Vad betyder: Phase Sensor

          HAR FÅTT FÖLJANDE AV NIGE I ENGLAND:
          ------------------------------------------------------
          Next time it refuses to start, take a spark plug out and see if its wet with fuel. I don't think its a fuel pump problem, it would not start again when its cold otherwise.

          The options are:
          1) Dodgey plug leads or coil (Fiats do seem very tempremental about good sparks)
          2) Dodgey idle control valve
          3) Dodgey engine temp sensor
          4) Dodgey manifold temp sensor

          If it idles ok then its probably not 2, if it runs ok when its hot then its probably not 3 or 4.



          Kan någon som är bra på eng tala om vilka sensorer detta är?
          Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

          Comment


          • #6
            jag tror det är just "Phase sensorn" som din mek vill byta. Det verkar i allmänhet som att man kan lite på de där felkoderna.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              ledsen fiat ägare

              Jag blev faktiskt lite rädd när han sa att dom inte hadde skruvat på fiat bilar så länge.En erfaren fiat mekare hadde kanske kunnat säga direkt vad det är.
              Tack så mycket Per o Tony.
              Ska höra av mig när jag får bilen nästa vecka,om jag nu får den överhuvudtaget.......=)
              Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

              Comment


              • #8
                Phase sensor=kamaxelpositions givare tror jag, för att byta den så behöver man förmodligen göra ett kamremsbyte, du har inte gjort det nyss?
                1=Tändkablar + tändspole
                2=Tomgångsmotor
                3=Kylvätsketemp givare
                4=insugs temp givare
                PÅ ett ungefär!
                Per är inte varvtalsgivaren den som mäter på svänghjulet?
                Tycker oxå att det är lite konstigt att den stannar under gång, har du kollat rellät till bränslepumpen, låter det som pumpen går igång när du försöker starta den utan att lyckas? Slocknar lampan till immobilisern? Har du prövat att ta isär och göra rent alla kontakter till diverse givare och kolla så det inte är glapp i någon!
                SDE Racing
                Coupe 20VT-97 under konstruktion
                Marea Weekend HLX-97 påställd
                Punto 75 SX-98 påställd
                Tipo 1,4ei-94 såld

                Comment


                • #9
                  Jag hör att bränsle pumpen går igång,tror det i alla fall ett lite burrande ljud när jag vrider på täningen.Jag har svårt att kolla relä och annat nu när dom på fiat har bilen.Men borde inte bilen hacka och hosta innan den stannar om det är bränsle pumpen?
                  Man hör bara ett litet click från handsfacket så är bilen sten död.
                  Märkte knappt att bilen stannat ena gången.Men helt klart kan det va bensin pumpen.
                  En dum fråga,vad är: immobilisern
                  Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

                  Comment


                  • #10
                    Startspärr

                    Den enhet som känner av signalen från nyckeln. Om man t.ex. försöker tjuvkoppla bilen spärras strömmen till tändning och insprutning.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Phase Sensor

                      Har fått höra en gång för länge sedan att dom har strulat. Dock har jag själv inte fått byta ut en, men men....
                      Se på bilden var den sitter.
                      Attached Files
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by HGT[mogge]
                        Jag hör att bränsle pumpen går igång,tror det i alla fall ett lite burrande ljud när jag vrider på täningen.Jag har svårt att kolla relä och annat nu när dom på fiat har bilen.Men borde inte bilen hacka och hosta innan den stannar om det är bränsle pumpen?
                        Man hör bara ett litet click från handsfacket så är bilen sten död.
                        Märkte knappt att bilen stannat ena gången.Men helt klart kan det va bensin pumpen.
                        En dum fråga,vad är: immobilisern
                        Du har nog bränstepumpsrelät placerad ovanför handsfacket.
                        Jag har fått byta ut sådana relän. Jävla spökrelän. Ställer alltid till med mysko fel. Senaste var en bilfaan som vägrade starta under 0°C med datafelkod om att tändspolarna och insprutarna hade avbrott?????
                        Men som jag nämnde på det andra jag skrev så kan Phase sensorn givetvis vara trasig.
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          Glad bravo ägare igen!

                          Fick bilen i onsdags,går som en klocka igen.Det var varvtals sensorn som spöka med bilen,könt att det ordna sig.Tack till alla er som kom med tips...............
                          MVH: Mogge
                          Glad fiat Bravo 2.0 20V ägare

                          Comment

                          Working...
                          X