Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetryck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetryck.

    Jag undrar om det finns någon oljetrycksventil på Fiat TC 1800, Som man kan justera oljetrycket med. Och vart sitter den?
    Har nu 3 kg tryck på kall motor och enligt instruktions boken så ska det vara 4-6 kg.
    Och även om jag gasar lite så rör sig inte mätaren något, så jag tycker att det verkar som att det är en tryck ventil som öppnar lite tidigt.
    Jag vet inte vad trycket är på när motor är varm för jag har inte hunnit provkört än.
    Eller är det ingen fara? Har inte hållit på så mycket med Fiat motorer än.

    Och vart kan man ta ut oljan till turbon om man ska turbo konvertera motorn?
    För det blir det nog någon gång i framtiden. Har ju bara 114% effektökning än original bilen än. =)

    ----------------------------------------------------
    Austin Healey Sprite med Fiat Motor. http://home.swipnet.se/nmmkjamtland/fram.jpg
    När dekaltrimmingen inte räcker till -
    http://www.ajdensgarage.cjb.net/

  • #2
    på fiat uno T så sitter ventilen ihop med oljepumpen. kanske är samma på din motorr? går att chimsa till önskat tryck.

    eller så byter du till tjockare olja.
    olja till turbo kan du ta vart som helst tex vid oljetyrcksgivare eller att man slår ut en pluggad oljekanal å sedan gängar fast en nippel där..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Lågt oljetryck vid tomgång är standard på Fiats TC. Jag har ca 1bar med varm motor (ca 3.5 med kall), liksom de flesta andra. Inget att oroa sig över.
      Ska du turbokonvertera är det nog smartast att ta en likadan Fiat TC som redan är gjord för detta: Croma Turbo motorn. ;-)
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för hjälpen.
        Ville bara vara på säkra sidan.

        Hjälpte en kompiss att sätta turbo på en VW-bussmotor. Visserligen inte en serriös turboknvetering men i alla fall.
        Och den skar efter 5 km av någon konstig anledning som verkade som om att oljetrycket blev för dåligt (han körde med biltema olja så det kanske förklarade det).
        Så jag vill inte att det ska hända igen.

        Föresten är det någon i närheten till sunsvall som har en Croma Turbo motor till salu?
        När dekaltrimmingen inte räcker till -
        http://www.ajdensgarage.cjb.net/

        Comment


        • #5
          det var nog inte biltema oljan den skar av.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Croma Turbo-motor: www.bildelsbasen.se
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X