Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knappar i ratten i Marea HLX !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knappar i ratten i Marea HLX !

    Halloj fiat-people!

    Ska eventuellt köpa en Marea Weekend HLX med
    knapparna för stereon i ratten....

    En fundering:
    Går det att byta ut original-stereon mot en vanligt "cd-radio" och fortfarande styra den med knapparna i ratten?

    Finns det något/n märke/modell som har anslutningar för detta?

    På bilen jag ska köpa har man tagit ut och "slarvat bort" original stereon och ersatt den med en vanlig cd-pioneer med resultat att knapparna i ratten ej fungerar... Känns ju lite surt att ha dom om dom inte fungerar.

    Jag kan även vara intresserad av att köpa en original stereo som passar marean om någon har en liggandes.

    Mvh Örjan.

  • #2
    beror lite på, har en Sony CD spelare som har någon REMOTE sladd på baksidan där man kan koppla in en fjärrkontorll dock inte sladdlös! Denna kan kan kanske utnyttja o koppla in ratt funktioner?!

    Ja tror att det kan finnas huvudenheter som man kan koppla rattfunktionerna till... men jag kan ha helt fel de e bara vad ja tror!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Var själv inne på att köpa Marea HLX - kom då fram till att det är Grundigs prylar där sitter. En växlare kostar ca 3000kr om du vill
      göra det riktigt smidigt. Annars finns det Grundig singelspelare
      också - utan monsterful fronter.

      * Är inte 100%, men jag tror Grundig och Philips har ihop det - en
      källa sa så en gång.

      ** Ska du köpa ny Marea? Du får en med skinn och allt för 135 000kr om du köper den i Danmark.
      / Forza Martini

      Comment


      • #4
        Njaee...

        Jag kommer troligtvis att köpa en HLX dvs femcylindrig med 150hk och lite extra lulllull. Vita mätare, elstolar, elhissar runt om etc.

        Marean har gått 1700 mil och är uttagen 010707.
        Kommer att betala 115000:- isåfall.


        Får man verkligen HLX:en med den 5-cylindriga motorn för endast 135000:- i danmark? Låter väldigt billigt... i england kostar den drygt 210000:-!


        Grundig?! Mycket intressant... Kan man köpa en grundig singelspelare och på något sätt koppla in den så den fungerar tillsammans med knapparna i ratten?


        Mvh Örjan.
        Last edited by PlutoOrjan; 1 July 2003, 13:56.

        Comment


        • #5
          Re: Knappar i ratten i Marea HLX !

          Originally posted by PlutoOrjan
          Halloj fiat-people!

          Ska eventuellt köpa en Marea Weekend HLX med
          knapparna för stereon i ratten....

          En fundering:
          Går det att byta ut original-stereon mot en vanligt "cd-radio" och fortfarande styra den med knapparna i ratten?

          Finns det något/n märke/modell som har anslutningar för detta?

          På bilen jag ska köpa har man tagit ut och "slarvat bort" original stereon och ersatt den med en vanlig cd-pioneer med resultat att knapparna i ratten ej fungerar... Känns ju lite surt att ha dom om dom inte fungerar.

          Jag kan även vara intresserad av att köpa en original stereo som passar marean om någon har en liggandes.

          Mvh Örjan.
          marea

          Comment


          • #6
            Ja, den kostar 92 000kr Dkr och på detta (plus resa och övriga utlägg för bilen) pröjsar du svenska moms inom 30dagar.

            Danska kronan står i typ 1,23? - räkna då:

            92 000kr x1,23 = 113 000kr x 1,25(moms) = 141 000kr.

            Okej, jag var lite optimistisk med 135, men när vi kollade på den
            2001 kostade den 90 000 Dkr och då var kursen 1,2.

            * Dock blev det en Peugeot 406 Sport, (kombi) med 2.2l motor
            för 165 000kr (inkl allt) istället för 208 000kr i Sverige.

            ** Du ska lägga till 1000kr för Coc, 535kr för registreringsbesiktning samt 1000kr för försäkring ut ur Danmark och 700kr för försäkring från gränsen till ditt hem och till bilprovningen.

            *** Fiathandlarna i Danmark är otroligt tillmötesgående och trevliga - jag fick prova en 2.4l Marea.... säljs inte i Dk, säljaren hade fixat den från italien. Finns den som 2.4l bensin?


            När vi hämtade Peugeten fick vi en flaska rödvin "Peugeot vin" - inget man skulle våga i Svea va?
            / Forza Martini

            Comment


            • #7
              Man kan köpa en 500mils "hyrbil" i Danmark. Då säljs den utan den danska skatten på nybil och ingen som vet att den ska momsas i sverige.

              Fult men lönsamt.
              //Martin
              Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
              Åker - Cheva Transsport -01
              Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
              Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
              Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
              Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

              Comment


              • #8
                Klart intressant.

                Men även hyrbilar har ett salupris i Danmark. Det skulle va intressant å veta hur hög den skatten är.

                Att ta in bilen till Sverige och inte betala moms är väl inte fult. Finns det ingen lag som säger annat så är det ok.

                * Kan nog finnas en hel del Stilo somhyrbilar i Danmark. Danskarna är mycket för Fiat, tyvärr är det sällan större motorer än 1,6 men dock - nytt e nytt!
                / Forza Martini

                Comment

                Working...
                X