Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränslefilter PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränslefilter PuntoGT

    Har fått för mig att bränslefilter inte alltid byts vid service och funderade på att försöka byta det själv. Är det någon som vet var man får tag på filter, vilket man skall ha, var det sitter och om det är knepigt att byta?
    Sitter det knack-sensor på Punton med variabel tändning som på coupen förresten? Antar inte, men tänkte fråga i alla fall... Fortfarande nervös att bilen spikar, motorn ändrar ljud rätt ordentligt vid runt 0.6bars laddtryck. (slutar man aldrig vara nojjig och lyssna efter fel på bilarna? Är det bara FIAT-ägare som beter sig så här eller bara jag?)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Mekonomen har det mesta. Jag köpte tex bränslefilter till min Coupe där i alla fall. Dyrt var det också hela 125 spänn... ;-)

    http://www.mekonomen.se/katalog.asp?...54-000&sprak=S
    På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
    http://www.garaget.org/?car=63213

    Comment


    • #3
      Bytte bränslefilter på min Tipo för någon månad sedan. Det var inte alls speciellt svårt, enda som kan vara jobbigt är att det läcker ut en hel del bensin. Då hade jag ändå iscensatt soppatorsk. Startade bilen och drog sedan relät till bränslepumpen och lät bilen gå tills den dog. Allt för att få mindre bensin i systemet. Vet dock inte var det relät sitter på Punto än mindre var filtret sitter. På en del bilar vet jag att det kan vara klurigt att komma åt. På min satt filtret under en plastkåpa framför höger bakhjul.
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment


      • #4
        novisen>> ändrar ljud? vad är det för ljud?
        byt båda bränslefiltrerna när du endå håller på!

        och ja det finns knacksensor..

        en sak till du kör väll på 98...?
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Tja, det typ låter som en symaskin, gammal folkvagn (bubbla), eller skallerorm, vet inte riktigt, svårt att beskriva. Har läst att det låter annorlunda på punton p.g.a. låg komp, 1:7.8, men jag är ändå rädd att den spikar.
          Har hällt i STP svarta flaskan att rensa spridarna, tänkte byta soppafilter också nu när man skall ner till föräldrarna, kanske kan få lite hjälp där. Båda filtren? Sitter det två? *förvirrad*
          Senast jag vet att något hända sa de att det satt "sportfilter" som rengjorts, om så är fallet, hur rengör man det då eller skall man bara byta det? Tror inte riktigt på att rengöra iofs, man får aldrig bort all skit ur porerna på filter.

          nja, kör på 95, har alltid gjort det... Kanske skulle prova lite 98 och reset på ECU:n.... Blir det skillnad tror du? Varvar aldrig ur bilen > 5000 varv, så jag tror väl inte att det spelar så stor roll med oktanen då, eller?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            på unon tex så sitter det ett litet bränslefilter i anslutning till tanken , som ska ta upp rostflagor och skräp som kommit från tanken.Det kanske inte finns på punton? om det spikar nu , så tror jag inte det skulle göra det med 98 oktan . men problemet kvarstår ju isåfall... ska ju inte spika med 95..
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Trodde det bara satt ett filter direkt efter tanken, men har ingen aning... Var sitter det andra då?
              Skall se om bilen går bättre på 98 nästa gång jag tankar.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                det andra sitter under huven på en uno , tror det är samma på punton(?)
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Skall kolla när jag kommer hem senare. Tackar för hjälpen.
                  Jo, höll på att glömma. Om det sitter knack-censor, skall inte injector-lampan lysa om den knackar, eller ECU:n strypa för att undvika knackningar? Tror du att ljudet jag hör är spikning, eller bara jag som är nojjig?
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    den backar bara tändningen. svårt att säga om din bil verkligen spikar, jag har aldrig hört min motor spika trots 1.8 bars laddtryck..
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      .

                      Om du kör med sportluftfilter så rengör tråden i luftmassemätaren samtidigt som filtret, händer att det kommer filterolja på tråden o signalen blir helt åt skogen.
                      Pippigul 124SC -72

                      Comment


                      • #12
                        Har bara ett panelfilter, men tråden borde väl rengjorts ändå (det är ju olja i dem också). Tvivlar på att det gjordes och jag vågar inte ge mig på det själv, drar väl av tråden i så fall :-). Fast bilen går bra i övrigt så det är nog inget fel där.
                        Var på Micro och köpte filter idag, tydligen samma som till Opel omega 2.0, skall kolla med Fiat imorgon om de har hemma och vad det kostar, bättre med original om det är ungefär samma pris. Verkade bara sitta ett filter i Punton dock, om det inte finns ett med gult mojs i någonstans också.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment

                        Working...
                        X