Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja

    Vad ska de va för olja i coupe 16 v turbo motorn?
    Del eller hel-syntet?viskositet?
    Fick ingen instruktionsbok till min
    DTA E48Exp sprut,BMC filter,större IC,T3/T04E snurra,3"rostfritt m racekat,Walbro 255Hp pump.

  • #2
    jag har ingen anining om vad fiat rekomenderar, men jag hade hällt i mobil1 5w-50...helsyntet

    skulle tippa på att fiat rekomender nån seleina (stavning) olja typ delsyntet 10w-40. kanske någon snäll 16v ägare kan svara..?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      precis

      fiat rekommenderar en bra delsyntet olja 10/40




      Själv rekommenderar jag daj att köpa en olja som är helsyntetisk istället. detta ÄR BEVISAT att helsyntetiska klarar av mer värme och är fortfarande bra när andra oljor är som vatten.



      Sen att oljor är religion och att många race förare kör på klibbig mineral etc är ju för att bilen renorveras efter varje race.


      men som sagt delsyntet räcker nog långt vid normal körning i coupen men turbo bilar skall enligt mitt tycke endast ha helsyntet.

      turbo = MASSA värme
      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #4
        Har kört min Punto på halvsyntet i 6000 mil, är det någon mening att byta i så fall? Läste någonstans att det kan vara skadligt att byta till bättre olja, eftersom det kan finnas "skit" i cylindern som löses upp av helsyntet och får motorn att läcka för att sedan rätt snabbt skära... Fast det kanske bara var om man gick från mineral till syntet?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          jag tror inte det skall vara några problem

          på en så relativt ny bil.



          jag har en sida som har hjälpt mig mycket med få fram vettig info om oljor.



          Där finns det mesta som man behöver veta.

          Jag tyckte det var intressant läsning.

          MVH

          http://www.automotorsport.se/bilvard/motorolja.php
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment

          Working...
          X