Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knackande motor, varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knackande motor, varför?

    Jag vet att jag har hört vad det beror på förrut, men ka ninte komma ihåg.
    Min Punto har börjat knacka lite vid tomgång och låga varv, låter som en diesel, lite svagt dock. Oljetrycket verkar inte villja ligga på 3bar, utan mer på strecket till 3bar och jag har för mig att det var över tidigare, kan ha fel dock. Emellanåt när jag skall starta när motorn är varm så tänder den men vill inte varva upp på sina 850 rpm utan att man ger lite gas, ligger på väldigt låga varv innan den till slut dör.
    Kör på 98 nu, men den verkar forfarande spika när trycket går upp över 0.5-0.6bar, verkar vara vid samma tryck som med 95 oktan, så antingen är det något annat allvarligt eller också är det inte bilen som spikar utan turbo/motor som skall låta så. typ tssst..... Tror ändå att det är spikning. Börjar låta vid 0.5, släpper man efter så slutar det vid 0.3 ungefär.
    Någon som vet vad man skall leta efter/orsak?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    låter det tssst , kan ju vara en slanklämma som sitter lite löst allså släpper ut luft och gör det ljudet vid 0.5 bar...
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Tsst kan kanske vara en slangklämma, borde ju börjat spika senare med 98oktan om det varit spikningar.
      Någon aning varför bilen börjat låta som en diesel vid låga varv?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        låter som lagrena är slut.. det är ju lätt att byta!
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Vilka lager då? Vevaxellager? Och lätt att byta.... jag lämnar bort bilen för byte av olja :-D Jaja, har tänkt ta mig i kragen och börja skruva själv, är nog mest självförtroende som saknas (som vanligt).
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            "alla" säger att lagrena är slut när motorn dunkar på tomgång!

            jag har faktiskt ingen aning..

            det jag menar med lätt att byta ramlager är att man kan göra det på plats , bara lossa på oljetråget och byta..
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Re: Knackande motor, varför?

              Vet inte om detta hjälper dig men kanske.....

              Min Coupe började knacka på tomgång, blev livrädd och ringde verkstaden. Där sa dem att det var rätt vanligt om man inte hade mycket olja i bilen. I samma veva la jag i STP i tanken och sen dess har knackandet varit som bortblåst. / Frippe

              Comment


              • #8
                Jens: Låter ju enkelt :-). Vad är ramlager? Och om det är lager som är slitet, ser man det genom oljedroppar där för att de inte tätar längre eller sitter det andra tätningar som sköter sådant?


                Frederik: Bra med olja i motorn och precis kört i en STP-rengöring(2 tanker sedan).

                Får väl be dem kolla nästa service istället....
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Är inte säker men om bilen har hydralisk ventiljustering (de flesta nyare bilar har det) beror det kanske på att du har dåligt med olja eller skitig olja.
                  Ljudet kan liknas vid en diesels vid låga varv och beror på att de små kanaler som går till ventil spel justeraren lätt blir tätta om det är skit i oljan.
                  Ventilspelet blir då för stort.
                  Detta är inte farligt men motorn ger lite mindre effekt och låter styggt.
                  Byt olja och problemet borde försvinna.

                  MVH
                  DOC
                  MVH
                  Doc

                  Äger
                  Första september
                  Skrotat
                  Uno Turbo -88
                  Ritmo 85 -85

                  Comment


                  • #10
                    Låter som en god ide, har ett byte QuakerState ståendes hemma på hyllan. Skall man slå i lite billigaste mineral-olja att tvätta med i några kilometer lugn körning först?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Olja är inte så mystiskt som de flesta tror.
                      Generellt kan man säga att helsyntetiska oljor tvättar motorn invändigt bättre än mineraloljor.Detta är orsaken att man inte skall hälla helsyntet i en gammal motor som har gått med mineral olja.
                      Motorn tvättas då ren på en mycket stor mängd skräp som sätter igen filter och ändra små hålrum om det vill sig illa.
                      Själv byter jag olja en gång om året ( på hösten efftersom jag vill att rostskyddsmedlen i oljan skall ha störst verkan då kondesbildningen blir som störst).
                      Jag köper olja på Lantmännen (Agrol) eller liknande.
                      Märket på oljan spelar inget roll däremot klassningen enligt API systemet.
                      Nästan alla oljor jag stöt på lever upp till de högsta kraven som finns.
                      Vill du vara snäll mot motorn byt olja ofta!

                      MVH

                      HÅG
                      MVH
                      Doc

                      Äger
                      Första september
                      Skrotat
                      Uno Turbo -88
                      Ritmo 85 -85

                      Comment


                      • #12
                        Menade inte riktigt så.... Använder QuakerState halvsyntet för att jag alltid kört på det. Byter olja vid varje service, så det är 800mil sedan. Anledningen till att jag inte slagit i helsynt är för att jag kört på halvsynt i 6000mil och är lite rädd att helsynt skall lösa upp för mycket skit, fast det är kanske inget problem?
                        Däremot har jag upptäckt att oljan blir svart efter 10-20 mil körning, så jag undrar bara om man bör skölja ur motorn med "dålig" mineral-olja (alltså billigaste möjliga 10W40 oljan man hittar) och köra lugnt i 10km (för att inte värma för mycket med turbon)? Och sedan hälla i ren halv-synt och nytt oljefilter?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Jag tror att det blir samma resultat.
                          Då det alltid läcker gaser förbi kolvarna så får du skit i oljan nästan omedelbart ändå.
                          Jag har inte provat detta själv men vet att Volvo provade detta på Mitsubishis GDI motor men det gav inget resultat då oljan blev svart nästan med en gång.
                          Orsaken på GDI motorn var att vevhusventilationen arbetar hårt då förbiblåsningen av förbräningsgaserna genast sotade ner motorn.
                          Problemet är störst på Diesel och turbomotorer som belastas hårt.
                          Samt mycket slitna motorer.
                          PÅ min Galant som gått 32900mil är det rejält drag i vevhusventilationen.
                          Men det är aldrig fel att prova.
                          MVH
                          Doc

                          Äger
                          Första september
                          Skrotat
                          Uno Turbo -88
                          Ritmo 85 -85

                          Comment


                          • #14
                            Efter förslaget ovan att "spikande" motor kan vara en slangklämma som sitter lös, och med min oerhörda erfarenhet av att skruva så lyfte jag bort batteriet för att se om inte slangklämmorna runt min skinande Forge dump skruvat loss sig själva...... Hoppsan vad det var oljigt därnere! Den där mässingsfärgade runda saken som sitter i närheten (selenoiden?, eller vad är det för sak?) hade en sprutlackad halv cirkel med olja, det låg ett tjockt lager olja på metallbit under DV:n och tryckslangen som styr var helt kletig. Trodde inte att det kom så mycket olja från turbon! (snart dags att byta?) Så antar att jag inte dragit åt slangklämmorna ordentligt *pinsamt*.
                            Glömde kolla om oljan kom från slangen från turbon, men jag antar det, för inte kan väl DV:n läcka? Skall se om jag inte kan skruva dit orginaldumpen och nya slangklämmor i helgen. Vet inte varför jag inte bytte igår för att se om det blev bättre utan satte tillbaka Forge dumpen, men turbon reagerar bättre med Forge, så jag vill inte gärna ha tillbaka standard.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Roligt att du hittade felet.
                              Fixa läckan och använd den dumpventil du tycker bäst om.
                              Ljudet du beskrev kan då kanske bero på att du har låg oljenivå i motorn pga läckaget.
                              Därav justeras inte ventilspelet.
                              Inte farligt för motorn om du har haft oljetryck hela tiden.
                              Hoppas att inte röret till turbon har läckt oljan då kan de känsliga lagren i turbon ta skada.
                              Jag vet inte riktigt hur man kollar det.
                              Jag skulle köra tills jag ändå skulle lämna in turbon för renovering om jag inte fick klara bevis på skada.
                              MVH
                              Doc

                              Äger
                              Första september
                              Skrotat
                              Uno Turbo -88
                              Ritmo 85 -85

                              Comment

                              Working...
                              X