Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cut-off på min Regatta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cut-off på min Regatta

    Tjena!

    För några veckor sedan köpte jag en 1986 Fiat Regatta 85. Bilen har motorkoden 149A5.046, med Digiplex.

    Jag upptäckte att det inte fanns någon Cut-off-box i motorrummet på bilen, och "strömkabeln" den skulle sitta på låg bara löst i motorn utan att vara tillkoplat något som helst.

    Min fråga är då - är det verkligen så att bilen inte ska ha en sådan cut-off-box, eller har bara förra ägaren plockat den bort t.ex. därför att han behövde den till en annan bil? Borde jag strax skaffa mig en cut-off på t.ex. bilskrotningen, eller kan jag fortsätta köra?

    En annan fråga - vad är skilnaden på motorna 149A5.000 (1500-motorn som sitter i min Ritmo) och 149A5.046? Ser ut som det är nåt avgasreningsskit som sitter på Regattan som inte finns på Ritmon, men jag fattar inte vad det är för nånting.

    Ursäkta om jag inte skriver korrekt svenska - jag är norrman!

  • #2
    frågan är ju vad är en Cut-off-box...?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jens
      frågan är ju vad är en Cut-off-box...?
      Den svarta boxen som sitter till höger för Digiplex-enheten, och som - enligt vad jag läst - ska göra så att motorn nästan inte får något bensin när man t.ex. kör med motorbroms ner en backa och också när man bromsar. (Detta ska leda till bättre bensinekonomi, iaf har jag läst att det ska göra så.) Cut-off-boxen ska sända signaler till förgasaren.

      Jag måste ju erkänna att exakt hur det fungerar har jag ingen aning om... terminologien är kanske också inte riktig.

      Blev det klarare?

      Comment


      • #4
        tror inte det ska finnas någon sådan box på din bil ?

        finns ju insprutningsmotorer som inte sänger av bränslet vid motorbroms, så det låter som overkill på en förgasarbil...
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jens
          tror inte det ska finnas någon sådan box på din bil ?

          finns ju insprutningsmotorer som inte sänger av bränslet vid motorbroms, så det låter som overkill på en förgasarbil...
          Fast det finns på min Ritmo med nästan exakt samma motor (iallafall finns enheten där - ska inte hårdnackat påstå att jag faktisk vet vad den gör ). Dessutom finns kabeln till denna enhet i motorrummet til Regattan, samt boltar där man kan skruva denna fast.

          Blev förresten Regatta i Sverige levererat med något annat EGR-system än andra länder (typ Norge )?

          Comment


          • #6
            iiingen aning

            skulle inte tro det
            men 88 blev de katalysatorkrav i sverige.. det vet jag
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Strunta i cutoff-funktionen, den brukar ändå aldrig funka som den ska. Bilen går säkert bättre utan den men drar någon ml mer bensin...

              Comment


              • #8
                OK, jag är inte även säker på om det ska vara cut-off på den.

                En annan sak jag undrar på. Titta på det som jag markerat med gult på bilden. Vad är det för någonting? Avgasrening? Det här finns inte på min "norska" Ritmo.

                Och vad händer om detta system slutar funka? På min Regatta går bilen på ojävnt varvtal (ofta högt) när jag kört bilen en stund - kan det vara någon vacuum-läcka här?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  den ena slangen ser ut vara vevhusventilationen.
                  den andra som går till en burk kan vara nån form av kolfilter för att ta hand om bränsleångor.

                  detta är rena spekulationer från min sida.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Det är EGR-grejjorna (& vev.vent). Prova att nypa igen de tunna slangarna som går till förgasaren från detta arrangemang så märker du om det blir någon förbättring.

                    (Cut-off funktionen styr en liten soleonid på förgasaren som stänger av bränsleflödet vid motorbroms osv.)

                    Comment

                    Working...
                    X