Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotryck VS varvtal 1301turbo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbotryck VS varvtal 1301turbo.

    Då jag för ett halvår sedan fick tag på en 1301cc turbo med trasig topp packning som jag skall montera i min x1/9 så vill jag gärna veta vilket laddtryck som turbon laddar vid vilket varv.
    Ex 3000rpm=0,5bar,3500rpm=0,45bar osv.
    Vad jag har förstått är att Turbon är för liten då den inte laddar lika mycket vid ex 6000rpm som vid 4000rpm, är det sant?
    Vilken turbo rekomenderas då som uppgradering?
    Har en gammal tidning som bekriver hur man beräknar turbo aggregat till en viss motor men teori är en sak och praktik kan vara lite annorlunda.
    MVH
    Doc

    Äger
    Första september
    Skrotat
    Uno Turbo -88
    Ritmo 85 -85

  • #2
    hej!
    det beror på hur mycket du vill ladda!
    turbon klarar att hålla 0.8 bar vid 6.500 rpm...

    laddar man 2 bar så får man det bara på låga varv, vilket är tråkigt. så en större är att föredra!

    en bättre snurra skulle vara från en SAAB 9/5 aero då får du tidigt laddtryck också.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Många Tack.

      Då du har en -90a så är jag dock inte säker på vilken motor du har.
      Min info om modellerna är följande.

      1300 turbo till 1989
      1400 turbo från 1989
      Undantaget är katalysatorversioner som var 1300 motorn även effter 1989.
      Är detta korrekt?
      MVH
      Doc

      Äger
      Första september
      Skrotat
      Uno Turbo -88
      Ritmo 85 -85

      Comment


      • #4
        ja, det stämmer.. 1301cc motorn var den enda som såldes i Sverige. Punto GT däremot fick 1372cc motorn som har lite längre slag.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment

        Working...
        X