Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framvagnbalk-Uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Framvagnbalk-Uno

    Hej!!Köpt mig en billig Uno som framvagnsbalken är rostig på.
    Ska tydligen vara ett vanligt fel att dessa rostar.

    tänkte först och främst ta bort den och se om det ev.går att laga den.

    Nån som gjort det förr och vet ungefär hur mkt arbete det är??

  • #2
    rostlagning!

    Om du är lögom händig så ska det inte vara något problem.
    Men var försiktig när du lossar balken från karossen, så att inte skruvarna som sitter "vid hjulen" inte går av! Det kan vara svårt att åtgärda!!!
    men använd lite tjockare plåt än den du lagar karosser med.
    sen får ju inte balken bli sne och vind (då stämmer inte framvangs inställningen)
    Du fixar det nog!!!
    Kan det vara roligare än med en fiat???

    Comment


    • #3
      Rostlagning.

      Man tackar för infon!!
      Joodå..det fixar jag nog....
      Bra att du påminner mig om bultarna..har tänkt på det själv när jag kikade lite snabbt därunder....kan vara ide att gå över dom nåt dygn före med nån form av rostlösningsolja....
      Har redan dragit av en på ett annat ställe så det gäller att vara försiktig!!

      Går det bra så behöver det nog inte ta så lång tid.
      Var ju mest det jag var ute efter att få reda på...man har ju blivit stundent påäldre dar så tiden är knapp!!
      Ska väl besikta den 22:a ....I Gävle faktiskt.....

      Hoppas dom inte brur sig bara att man svetsat i balken...dom kan vara lkite kinkig säger en del..vill helst inte köpa en ny heller...
      Är ju mening att det ska vara en billig bil lämplig för en student som mej!!*ler*
      Men det löser sig!!

      Comment


      • #4
        lycka till!

        Jag ska själv snart besiktiga min som jag har lagat!
        Kan det vara roligare än med en fiat???

        Comment


        • #5
          Rostig framvagnbalk på Uno.

          Hej! Läste precis att du har ett likadant problem som jag hade på min Uno när jag köpte den, nämligen rostig framvagnsbalk.
          På SBP fick jag nedslag på en gång och jag fick återkomma med bilen. Jag sökte efter begagnad balk på skroten, men dom flesta var genomrostiga. En ny balk skulle kosta ca 1900 kr vilket var nästan bilens inköpsvärde (3000 kr)
          Efter mycket letande hittade jag en balk på skroten i väldigt bra skick för 500 kr.

          Jag lämnade in min bil hos en kompis som är bilmek.
          För att montera ut balken så måste skruva ut alla bultar.
          Men samtidigt som man gör detta så måste man hissa upp
          motorn en liten bit för annars slutar det med att man får den på
          golvet. Avgassystemet sitter i vägen för balken, så man får lossa
          grenröret för att få bort balken. Man kan kan även göra det från katen, men oftast så brukar bultarna vara fastrostade där så man bör nog lämna dem ifred.

          Efter att man har plockat ur den gamla balken är det bara att sätta in den nya och skruva tillbaka alla bultar och sedan är det klart.

          Det är klart att man inte byter balken på kvart utan man måste ha tålamod.

          Min bil gick igenom SBP med beröm.

          Lycka till med din UNO!

          Comment


          • #6
            Uno-balken.....

            Halloj!!Jaaa...köpte den på en bilfirma och han sa att det var tydligen ett vanligt problem...och när jag tog bort den så förstår jag nästan varför....

            Kan inte va lätt och sitta så oskyddat samt vara i så pass tunn plåt...så inte undra på att det rostar.
            Fick ur den utan att lossa på grenrör mm...men det tog sin lilla tid...sen fick man lappa och laga minsann..ett riktigt slitgöra men förhoppningsvis lär det hålla i ngr år iaf..och då har jag säkert hunnit sålt bilen.Köpte ju den för 1500 så nån ny balk har jag inte lust att kosta på.

            Men tyvärr så råkade handbromsvajern gå av igår och ingen ny fanns hemma..få se om jag åker dit ändå och besiktar....är ju körförbud på den nu så det kanske kan vara ide att jag får köra med den iaf....tror iaf det blir ombes.pga bromsreduceringsventilen.

            Man tackar för lyckönskningen iaf....

            Comment


            • #7
              Bromsreduceringsventil

              Jag köpte ett nytt bromsrör och drog den från huvudbromscylindern direkt till bakbromsarna utan att koppla in reduceringsventilen (min är det stopp i) . funkar toppen!
              Kan det vara roligare än med en fiat???

              Comment


              • #8
                Sv:Bromsreduceringsventil

                Man tackar för tipset!!
                Hinner nog iaf inte göra nåt innan måndag....
                Dröger iaf ngr dar innan man har bromswiren hemma....
                Var fjädern som sitter i armen som går ut från reduceringsventilen som släppt fr.sitt fäste..fixar det nu men själva ventilen verkar ha kärvar ihop...

                Det får nog bli ombesikting iaf....är ju körförbud på den nu så det är ju bättre att ha den besiktad iaf en månad framåt så farbror P inte tar en..*ler*

                Comment

                Working...
                X