Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delta 16v = Alfa 16v = Fiat 16v?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delta 16v = Alfa 16v = Fiat 16v?

    Är det nån som har koll på om det är nån skillnad på de olika varianterna på Fiatmotorerna? Är Deltamotorn förstärkt på nåt sätt eller är det samma delar i alla motorerna?
    Att ventiler och sånt kanske skiljer förstår jag men lagerbanor, lageröverfall och sånt som är lite svårare att modda, är de lika?
    Det sitter en kamtidsvariator på Alfamotorn och ett extra tändstift men är det nån skillnad i geometrierna för övrigt?

    Skulle uppskatta om nån kunde sprida lite ljus i frågan.
    /Mats Strandberg

    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
    Alfa Romeo 75 Turbo -87
    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

  • #2
    Förutom det du nämner så tror jag inte att det skiljer så mycket, men be Johan på MT sätta sig och kontrolera han har inte så mycket annat att göra så!
    /Jimmy
    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #3
      Ute på lite hal is nu men jag tror att det är så här.
      Alfa motorn är en egen kostruktion som härstammar från Alfettan på sjutiotalet.Twin spark tror jag kom med Alfa 75.Tror att FIAT köpte Alfa 1982 altså före motorn konstruerades.
      När det gäller FIAL/Lancia så har jag bara tittat på slagvolymen som skiljer 1995 mot 1998 cc.
      Jag har inte uppgifter på slag och borr på Lancian men traditionelt så brukar FIAT ha större borr än slag och Lancia större slag än borr.
      På mindre prestanda inriktade motorer är det samma motorer (kan skillja lite på förgasare/insprut och lutning på motorn kammaxlar mm).
      Gå in och forska lite om motorenrna på www.carsfromitaly.com
      Jag kan ha fel i ovanstående men jag tror att det är så.
      MVH
      Doc

      Äger
      Första september
      Skrotat
      Uno Turbo -88
      Ritmo 85 -85

      Comment


      • #4
        Doc: Isen brast just...

        I och med 16v motorerna så övertog Alforna Gjutjärnsblocket från Fiatkoncernen och försåg detta med en "TwinSpark" topp. Jag skriver det inom parentes då det inte är frågan om en äkta TS eftersom det ena stiftet sitter på sidan och tänder en halv cykel "fel" och bara är en emmisionspryl. Det riktiga stiftet sitter som vanligt i mitten.

        Enligt en kille på Lanciaforumet så finns det nya och gamla Fiatmotorer och Alfamotorn bygger på den nya tydligen.
        Vilka bilar sitter den nya 16v maskinen i? Fins det några exempel på trimmade bilar med nya motorn?

        EDIT: Jimmy: Johan den stackarn är ju handikappad nu så jag tänkte att han skulle få ta det lugnt ett tag.
        Men det är klart, han borde ju kunna mäta lite på ett ramlager, det borde ju ge lite info...
        /Mats Strandberg

        Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
        Alfa Romeo 75 Turbo -87
        Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
        Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

        Comment


        • #5
          Bra att nån reder ut begreppen lite (hoppas inte min info har krånglat till det).
          När Alfa pressenterade sin twin spark motor inför världspressen och försökte förklara fördelarna med två tändstifft reste sig Per Gilbrant (SAAB) och ifrågasätte fördelarna.
          Han menade att det var bättre att ha en rejäl gnista vid rätt tillfälle samt rätt bränsle luftblandning(sjukdomen) än att ta bort symtomen.
          Trots att jag är en FIATelist får jag medge att SAABs motorstyrning som mäter jonströmmarna i förbräningen ligger långt före på personbilssidan (Ja ja Ferrari har ett liknande system)
          MVH
          Doc

          Äger
          Första september
          Skrotat
          Uno Turbo -88
          Ritmo 85 -85

          Comment


          • #6
            mmm, Alfamotorerna tycker jag att jag har hyffsad koll på men Fiat grejerna kan jag knappt alls faktiskt.
            Faktum är att de 8v motorer som satt i Alforna hade sina rötter i femtiotalet och de motorerna som satt i från Giulia-serien var i princip oförändrade tills TS motorerna dök upp i 75an, vissa saker kom till eller ändrades såsom kamtidsvariatorer, oljetråg och förgasare/insprutning men resten är i princip oförändrat.
            Mycket lite skiljer motorn i min bus-Alfetta och min 75 Turbo.

            Twin Spark dök först upp i Alfas tävlingsbilar (de äkta GTA versionerna) och har sen återuppstått i 75an, personligen tror jag att det mest är en marknadsgrej, Alfa höll ju fast vid 8 ventiler och för att få nån vettig geometri på kanalerna så flyttade man stiften till sidan och lade till ett symmetriskt på andra sidan, hux flux så hade man en "racekonstuktion". På en 16v maskin har man ju en naturlig placering i mitten men man behöll dubbla förmodligen just pga marknaden, det är som sagt ett ganska plutigt stift som sitter och skäms i ena kanten och inte har nåt med huvudförbränningen att göra.
            På de nya JTS maskinerna (direktisprutning) så sitter det bara ett tändstift men man har lite lurigt kvar TS i modellnamnet.

            Hmm, det blev visst en rejäl utvikning i ämnet...
            Jag undrar fortfarande om den "nya" Fiatmotorn, all info är välkommen.

            PS. Jag anser för övrigt att Saab har halkat efter rejält på motorsidan de senaste åren och Trionic må vara komplicerat men det betyder inte att det är det bästa systemet. DS.
            /Mats Strandberg

            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
            Alfa Romeo 75 Turbo -87
            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

            Comment


            • #7
              .

              Denna motor är en av de nya "fiat" motorerna som tillverkas i Pratola Serra fabriken

              2-litre 16-valve Twin Spark unit is part of the new modular family of engines (which also includes the very similar 1.8 litre TS 16V unit) built at the brand-new Pratola Serra plant (Avellino). It was designed with the aim of exploiting modular construction for a more streamlined and efficient production process and higher quality standards.

              There is more to Alfa’s new 2.0-litre engine than meets the eye. Even the Twin Spark business is more subtle than you might expect. Each combustion chamber has two spark plugs, but they are of different sizes and have different duties. The larger one is central and fires the compressed charge at the beginning of the power phase; the smaller, off at one end of the chamber, sparks 180 degrees later at the end of the exhaust phase, protecting the catalytic converter by ensuring that no unburnt fuel should reach it. Since each cylinder has its own direct-ignition coil, the plug leads are arrayed so that the divided output from each coil is directed to two different cylinders.


              Architecturally it is a classic engine, with four cylinders in line beneath a head featuring two camshafts controlling four valves inclined into each combustion chamber. Go into detail, though, and you find that what looks superficially traditional is actually modern and innovative.
              Last edited by MikaelR.; 21 September 2003, 17:20.
              Pippigul 124SC -72

              Comment


              • #8
                Ett år senare...

                Är det hydrauliska tryckare på de nya motorerna och mekaniska på de gamla?
                /Mats Strandberg

                Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                Alfa Romeo 75 Turbo -87
                Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                Comment


                • #9
                  Re: Delta 16v = Alfa 16v = Fiat 16v?

                  vad jag vet ska det vara lika motorer i
                  Alfa 155Q4
                  Fiat coupe16vt
                  lancia delta integrale16v

                  Det som skiljer mellan fiat och Q4.an är ventilkåpan samt att grenröret skiljer sig! Deltan vet jag ej !

                  Men om du vill kan jag ta reda på vad det är exakt som skiljer mellan de olika motorerna(som är samma)
                  Vad vill du veta så kollar jag det imorrn ! (eller ska jag kolla allt generellt??) mvh Togge !
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    Jag har fattat att det i princip är samma motorer i de bilarna men det som är riktigt intressant är skillnaden mellan dessa motorer och de NYA Fiat/Lancia/Alfa motorerna, Modula motorn alltså.

                    Hydrauliska tryckare på nya motorn tror jag väl att det är va? Så det skiljer ju. Fler saker? Är toppen likadan t ex (förutom tryckarna då)? Blocket? Veven? Oljesprutare finns det på nya Alfamotorer vet jag, sitter det på Deltamotorn med?
                    /Mats Strandberg

                    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                    Alfa Romeo 75 Turbo -87
                    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                    Comment


                    • #11
                      Vad jag vet har Fiat inte haft någon 4-cyl 2.0-motor sen 1996 (coupe 16VT).. Största 4-cyl bensinarn har varit 1800, sen 5cyl på 2 eller 2.4 liter. Och alla dessa har hydraultryckare!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Per

                        Det stämmer, bara alfa som kör 2l ur det blocket, men det är fortfarande samma grund(dock inga balansaxlar på Fiat 1.8) även för femman där dom lagt till en cylinder, en kul sak är alfas insugspackning passar på femman förutom att det skaknas en port.

                        Har haft två sådana block stående bredvid varandra och de är nästan identiska, förutom cylinderantalet då och annan balansaxel drivning.
                        Pippigul 124SC -72

                        Comment


                        • #13
                          Använder inte Lancia det blocket på de nyare bilarna då? De måste väl ha nyare bilar med 2.0l bensinare?

                          Jävla djungel det här...
                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #14
                            Jo, med 5-cyl...
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X