Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demontera fjäderben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demontera fjäderben

    Kan nån berätta för mig hur man plockar isär fjäderbenen på en coupé?

    jag kan inte förstå hur man ska få loss muttern som håller fast stötdämparen i koppen högst upp, vad behöver man för verktyg?
    /Peter

  • #2
    Menar du själva fjäderbenet? Det är en insex-skruv på själva "pinnen", samt en mutter.
    Specialverktyg behövs, så du kan hålla emot med insex för å dra muttern.
    Ett vinkeljärn "L" med rätt hylsa i ena änden å en annan i andra.
    Då kan du hålla emot med insex, och lossa muttern.
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #3
      hurm

      en vanlig liten kort insex-nyckel lär ju gå av om man försöker hålla emot?

      finns det nån bild på verktyg? var köper man dom?
      /Peter

      Comment


      • #4
        Jag vet ju inte exakt hur det ser ut på Coupen, men jag antar det är ungefär
        som på Tipo. Vi fick göra ett verktyg när jag fick hjälp med å byta fjädrar.
        En vanlig insexnyckel höll när vi grejja. Har ingen bild på verktyget vi gjorde.
        Finns två Fiatverktyg som heter 1857509000 och 1874551000 som
        används för detta (enligt den Porter-bok jag har till Tipo).
        //Rickard
        http://tipo.sketfull.com

        Comment


        • #5
          Tjenare !
          Du behöver ett specialverktyg ELLER så tar du en 19 långhylsa där du stoppar in en liten hylsa(tror det var en 8-10mm. Genom långhylsan kör du in i mitt fall en skruvmejsel passande små hylsor. håller då still dämparen medan man med rörtång roterar stora hylsan... krångligt? jovars... Det här var när jag drog åt mina K/W-ben.
          Antar att det kanske är 18"hylsa original och som Sketfull skrev ,insex. Om det inte funkar så måste du hitta en ringnyckel av gammaldags modell där skaftet är väldigt kraftigt vinklat och tunn ring. Hoppas att det löser sig ! Försvinner från nätet en månad nu! Mvh Togge !
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            hmm.. hålet i koppen är urfasat, man ska tydligen stoppa in en liten metlalbit på varje sida för att hålla metallen fast i bussningen, sen är det "bara" att lossa med hylsnyckel. det gick ganska lätt

            däremot får jag inte bort en av dom två bultarna som håller i fjäderbenet i underkant, kan inte förstå varför, den sitter stenhårt fast i den delen som inte hör till stötdämparen :/
            /Peter

            Comment


            • #7
              Du har väl inte demonterat muttern till stötdämparen monterad på bil och utan fjäderspännare??
              Och det du inte förstår så kan jag ge dig en ledtråd på fasta skruvar. ROST.
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Czappa> nja, bara lossade på den, det ska man göra med hjulen på marken

                vetifan hur jag ska få bort den där bulten dock.. möjligt att den rostat fast men det hjälpte inte att dränka allt i rostlösning
                /Peter

                Comment


                • #9
                  En jäkla massa svordomar och en rejäl tryckluftsmaskin är vad som krävs och ev. en gassvets till att värma med.
                  Fiat 500
                  Fordson Super Dexta -64
                  Kawasaki Z1A
                  Kawasak GPz1100A2
                  Suzuki Grand Vitara -11
                  Suzuki T500R

                  Comment

                  Working...
                  X