Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur får man fart på en Uno 45???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får man fart på en Uno 45???

    Ja har gått å köpt mig en tokslö Uno 45s i.e. -88 men att dom var slö visste jag redan innan...
    Så min fråga är hur får man någorlunda fart på en sådan???
    Har hört att dom ska vara speciellt slö pga konstig utväxling i lådan...
    //Cosmos

  • #2
    Vad menar du med fart? Acceleration eller tok låg tophastighet?

    Oberoende vad du söker är det ju fel bil att köpa :P (om det nu är det man söker that is)

    Min Uno SX har mkt fint axxs men toppfarten ligger strax under 160km/h... det som jag iaf har långsiktiga planer på är att sätta in ett mindre NOS system...

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      Vet att det är fel bil att köpa men jag fick den billigt...
      Är väl mest acceleration jag är ute efter, toppfart är inte så intressant...
      //Cosmos

      Comment


      • #4
        Det finns nog mkt du skulle kunna göra det kostar ju dock MKT pengar... som med allt annat när det gäller prestations höjande grejor... det jag kan tänka mig du skulle kunna göra är att se över allt och se till att det är i toppskick samt då se till att det klarar mer belastning än orginal, beroende på vad du bestämmer dig för förstås... men det som hade kunnat göra den bilen att accelerera fortare är nog bara NOS... samt då lätta den (visst är den lätt nu men ännu lättare(!))... typ slita ut baksätte och som jag fick "tipset" innan då jag ville ha mer fart på min SX va att köra med bränsle lampan lysande (det är ju faktiskt runt 40kg mindre vikt...) samt då slita ut olika grejor... förse motorn med så mkt kall luft du bara kan... detta ger dock inte jätte mkt mer för dig heller och om du inte är sugen på att byta motor men kan tänka dig ha ett back-up system som du någon gång då och då sätter igång för att kicka ngn joppe vid Rödljus race eller liknande så är det nog faktiskt NOS som gäller...

        http://www.holley.com/nosnitrous/index.html

        Även med ett litet paket hade man antagligen märkt stor skillnad... eftersom bilen knappt väger ngt särskilt då om man har strippat den också...

        Personligen funderar jag på "Sneeky Pete" paketet... är nog biligare än dem andra paketen iaf...

        50hk runt 6500SEK...
        sen ökar det dock inte med storm steg...

        //Rille
        Fiat Uno SX 1988
        Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

        Comment


        • #5
          rickeboy

          Åker aldrig med tom tank då det sliter på en rad olika detaljer samt att när ni kör så riskerar ni att motorn inte får bensin vilket kan få farliga följder...

          Så kör förståndingt med mycket bensin i tanken...

          Angeående att trimma så luftfilter och avgas samt lätta det är det mäst ärliga mot bilen och dig...

          Lustgas är farligt men det kan fungera...

          Men rekomenderar dig inte att satsa på det...
          /Jimmy
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Jo jag vet att det inte är bra för motorn etc men så länge man har relativt mkt i tanken så ger det ju ändå en vikt minskning än full tank...

            NOS är farligt: JA... samt att man knappast förlänger livslängden på motor, bil......... (förare? :-P )... biligt är det inte heller...

            Status? Ja
            Coolhets faktor? Omätbart
            I en liten Uno? Grymt...

            //Rille
            Fiat Uno SX 1988
            Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

            Comment


            • #7
              rickeboy

              Kör med NOS i Karins & min gemensama bil en Honda Civic Type-R -02 så jag vet vad det ger!
              Och vad det kostar!
              /Jimmy Särås
              mvh Jimmy Särås

              0736-996 993

              Comment


              • #8
                Hehehe!

                Vilket paket har du? 50hk?,75hk?,100hk? (eller ännu mer?! :-O )

                Kostnaden är inte kul... vad har du gett? Och hur mkt kostar påfyllningen där du gör att?

                //Rille
                Fiat Uno SX 1988
                Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                Comment


                • #9
                  500:- för på fylning, och vet inte hur mycket du kan om gas men det är bara en nosel/nipel man byter ut så har man vilken efekt man nu vill ha...

                  (upp till ca200hk)
                  Men för att det ska håla så kan man kankse ladda upp till 100 under en kort intervall eller köra som vi gör nu med 50hk men nästa år blir det garanterat 75hk...
                  /Jimmy
                  mvh Jimmy Särås

                  0736-996 993

                  Comment


                  • #10
                    Hmm... trodde det va lite mer som bestämde effekten... jaja själv har jag funderat på Sneeky Pete systemet då det verkar "lagom"... vet dock inte vad det kan tänkas kosta... ett 75hk paket kostar 6500:- hos HighSpeed Import vi har här i Karlskrona...
                    Här är adressen iaf...

                    http://www.holley.com/HiOctn/ProdLin.../SnkyPete.html

                    Må hända att det kanske inte ger så mkt men det kommer nog märkas en ganska stor skillnad på Uno:n... hoppas kan man ju alltid... vet inte om vad du säger?

                    //Rille
                    Fiat Uno SX 1988
                    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                    Comment


                    • #11
                      rickeboy: Det där ser ej ut att vara ett bra system för en Uno...

                      Skulle rekomendera dig att köpa ett äkta NOS kit och då ett blöt system...

                      Det där kitet är så litet och har så dåliga säckerhets funktioner både för dig & för bilen så det är inte att rekomendera!

                      Köp ett blöt system för det första som du då ger motorn både extra bensin & lustgas när du aktiverar det!

                      Sen så räcker det riktigt långt med ett 50hk kit tro mig!
                      Frågan är nästan om inte det blir för mycket i det långa lopet på en Uno!

                      Yterligare så är det rent av livs farligt att inte ha en sprängare och en tryckmätare...
                      Desutom så räcker den där tuben kanske för en 402 meters repa!
                      Så köp ett riktigt kit det kommer du tjäna på för att fylla den där för 100:- varje gång blir mindre ekonomiskt ändå!

                      Gissar för övrigt att du läst Brillkos NOS guide!?
                      Den på www.lazzat.nu och under reportage & övrigt...

                      Den är en bra början innan du funderar nåt mer, och när du läst den så finns det en tråd i teknik forumet som handlar om lustgas läs hela den!
                      Den är på många sidor men många bra frågor och svar!
                      /Jimmy Särås
                      mvh Jimmy Särås

                      0736-996 993

                      Comment


                      • #12
                        Hmm... har faktiskt inte sett tråden om lustgas...

                        tack för svaren!

                        //Rille
                        Fiat Uno SX 1988
                        Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                        Comment

                        Working...
                        X