Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgången på Uno:n........

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgången på Uno:n........

    Hejsan!!
    Innan jag börjar riva i slangar m.m så lär man väl naturligtvis fråga lite snällt här först..*ler*....

    Är så att tomgången på min Uno 45ie "vandrar........ibland kan den lägga av.....
    Lite irriterande är det allt.....
    Är det nån form av elektronisk tomgångsjusterning på den tro som spökar??Var så på min gamla Audi iaf.....
    Nån som råkat ut för liknande problem och gjort vad??

    //Calle

  • #2
    Har samma problem på min men har inte orkat bry mig än...
    Måste ta tag i det innan besiktningen iallafall...
    //Cosmos

    Comment


    • #3
      Enligt Haynes är tomgången icke justerbar då det styrs av the main compjutter. Inga justerskruvar alltså..
      Krocksäkerhet marginellt effektivare än änglavakt..

      Comment


      • #4
        Tomgång....

        Mmmm...misstänker nästan det att det sköts elekroniskt på nåt vis....få se när man tar sig tid att forska i det hela...den går ju men ibland kan det hända att den lägger av..å då naturligtvis på det mest olämpliga ställena...*ler*
        Sen låter den som en gammal diesel på tomgången åsså men det är en annan femma det!!*s*

        Comment


        • #5
          har exakt samma problem

          Hej, jag har också en 45 ie ...som har samma problem...den kan gå felfritt ganska länge..sen kan den plötsligt "vandra" på tomgång upp o ner o sen lägga av ibland.

          Kan det vara tändingnen eller vad kan det vara.???????????..om nån har ett tips så vore jag tacksam....
          Old Fiats never die ..they just go faster

          Comment


          • #6
            Tomgångsmotorn...

            Skaffa en begagnad tomgångsmotor på skroten, brukar kosta en 50-lapp, sitter en svart liten box tillverkad av Bosch i framkant av förgasaren förutsatt att du har en relativt ny Uno med "förgasarinsprutning" Den sitter med tre torxskruvar och har en liten kolv som går ut och reglerar tomgången på gasspjället.
            Det sitter exakt samma tomgångsmotor på flera bilar bl.a VW Passat 87-92, så det borde finnas en del sådana på skrotarna!

            Comment


            • #7
              Tomgång....

              Japp!!
              Har enju en -88.och det är förgasarinsprutning.
              Ska kolla det så fort man får nån tid över.
              Tackar så mkt för tipset!!
              //Calle

              Comment


              • #8
                En stor chans att du hittar problemet där. På min Uno 45ie-90 var tomgångsmotorn spräckt, så den fungerade bara när den själv ville...men nu så går den helt ok på tomgång, och kostade inte mer än 50kr heller :-)

                Comment

                Working...
                X