Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno experter titta här...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno experter titta här...

    Undrar vad skillnaden är mellan Unons Turbomotor 1,3 liter och 1,4 liter, det är ju samma block och borr....
    har förgäves letat och sökt på internet, men inte funnit något...
    vet någon något, vore jag superglad av att få höra det
    Ha det / Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    jag är inte säker nu, men teoretiskt kan man sätta i en vev från uno 75 för att få 1372 cc eller vad är i mk 2 :ans turbomotor. mk1 har ju 1301 cc så det är meningslöst i mitt tycke att byta till längre slag.. mk2 har annan turbo,plenum (sämre) , toppen är lite bättre med bättre kamaxel. har aldrig sett motorn men 1301cc motorn är mer fulländad i mitt tycke.. antagligen har den fått längre slag för att vara starkare offboost..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      motor

      Låter troligt, faktiskt!
      Jag hajar det, var osäker på om kolvarna såg annorlunda ut, men det verkar m.a.o som om den skillnade ligger i toppen och i vevaxeln!
      Är kammen från unons 75:a något att ha, har sett att den tydligen skall vara eftertraktad i sådana här sammanhang, med trim och annat lull-lull !?
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        tror toppen är samma (vet ej) fast med annan kamaxel
        vilken bil är det du ska trimma ..? punto gt? (har en bättre kam)

        uno 75 kammen är inte bra , bara något bättre än 1.3 l turbo kammen.. Den lyfter 0.8 mm högre på både insug och avgas. och den är något vassare , fortfarande alldeles för tam.

        fördelen är att den är i princip gratis och finns på en del skrotar.. med vassare kamaxel flyttar man oftast upp vridet lite i varvregistret = mer effekt. Ska man ha en riktigt vass kamaxel på en turbo bil så krävs det att avgasmotrycket är lågt. och det är det inte med en orginalturbo..
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          trimma

          Japp, det är en punto GT.
          Min motor är sönderkörd, och tänkte därför att det var enklare att få tag på en uno-motor här i Sverige (har beställt en GT motor från Danmark= dyrt...). Såg en till salu, 1,4 turbo på unon för ett tag sedn nämligen, ville ha 3000:- för motorn, (original)
          Får köra på min kam annars, men fixa lite runtomkring med diverse prylar!...
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment

          Working...
          X