Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt rör IC till insug

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt rör IC till insug

    Behöver ett nytt metall-rör till punton som går från IC:n upp till insuget. Verkar som om det rostat sönder i svets-skarven där fästdelen som skruvas fast i motorn sitter. Någon som vet om det går att få tag på ett billigare än från Fiat?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag vet inte vad ett originalrör kostar men är det dyrt kan du ju alltid kolla vad en smidesverkstad ska ha för att svetsa ihop ett par rörkrökar och ett fästöra (krångligare än så borde det väl inte vara eller).

    Ska du ha ett i aluminium blir det värre(dyrare) eftersom det är väldigt svårsvetsat.
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

    Min X1/9-sida


    Skaffa Firefox nu!

    Comment


    • #3
      Om de hittade rätt del i katalogen så kostar röret 790:- från Fiat. Tycker det låter dyrt för en rörstump. Enda problemet är väl att man inte vill köra runt med ett rosthål, drar säkert med sig flisor in i motorn rätt vad det är. Och problem att ta ledigt från jobbet för att fixa till hos en smidesverkstad plus att de måste veta hur det skall se ut och jag behöver bilen... Känns jobbigt och har inte tid.

      Fast å andra sidan.... rätt skoj om det är regnigt ute.... gratis water-injection. Då kan man ju göra hål i slangen till ECU:n igen och få till 2bars laddtryck igen.... :-D
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        jag lät tillverka alla rör från turbo-ic-spjällhus av 2 st rör som bockades för att passa min bil.. kostade 150 spänn ink material
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          150:- är ju helt klart bättre pris. Såg rost på röret från turbo till IC också, så det borde väl bytas det också. Antar att man borde ta med sig rören som mall.... Blir bara så bökigt, men det är det ju värt när det skilljer så mycket.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            rör...

            Känner igen problemet, liknande ser jag på min bil, fast där är fästet dåligt istället. Men kör på det billigare alternativet... verkar helt klart bättre, är säkert ett rutinjobb hos firmor som jobbar med svetsning o dyl.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              jag hade ingen mall så jag gjorde en mall för dom nya rören..
              man får svetsa dit rör för dump och tomgångsmotor.
              150 spänn var utan kvitto om man säger så.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment

              Working...
              X