Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljud på Brava

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljud på Brava

    Sedan ett par veckor tillbaka har jag fått lite problem med min nyinskaffade Brava.
    Är en 98:a med drygt 9100 mil på mätaren (kamrem bytt vid ca 8500mil).

    "Problemen" gäller oljud från motorn.
    På tomgång knackar det lätt och mellan ca 2000-3000 varv så rasslar det rejält (över 3000rpm försvinner det). Svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer men det är runt generatorn/kamremskåpan.
    Utöver det så lyste varningslampan för insprutningen en kort stund tillsammans med en svagt gnissel.

    Verkstan jag frågade hade aldrig hört detta ljudet innan...
    Någon som känner igen det och har tips om vad problemet är?
    Något lager som skurit kanske, hänger insputningen ihop med fläktremmen på nåt sätt? Ingen motor/fiatexpert så jag är tacksam för tips.

    /Stefan

  • #2
    inte en susning!

    kolla med fler verkstäder? en del verkar säga att de inte har en aning när de inte orkar bry sig.. en gammal verkstad som mekat me många fiat / bravor borde veta.. motorn e ju ändå ganska vanligt förekommande!
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Kolla...

      .. kan vara kamremsspännaren som är på väg att ge sig...
      Är oftats bara ett vanligt kullager och man fuskar ofta genom att bara byta kamremmen och strunta i spännaren.
      Helt plötsligt så nyper lagret och kamremmen kuggar över...

      Dock så bör ej påverka insprutningen
      så där var det ju lite märkligt... Kan ju vara en tillfällighet...

      \Örjan.

      Comment


      • #4
        Insprutingslampan är väl ingen lampa för att det är fel på just insprutningen, utan att det är ett generellt fel på motorn.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Det är fixat nu...puh!
          Precis som du nämner så var det spännrullen som var kass trots att kamremmen + rullen byttes för bara 700mil sen.
          Fel på fjädern i rullen som gjorde att den hamnade snett ibland...
          Hade förmodligen aldrig hänt om man monterat originaldelar vid bytet...

          Felkoden på insprutningslampan var en temp. givare i insuget.
          Ej bytt och det var förhoppningsvis bara en tillfällighet.

          Comment

          Working...
          X