Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja över vintern?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja över vintern?

    Lite sent ute, men nu skall Coupen ställas av. Oljebyte i helgen så vad bör man hälla i den nu när den bara skall stå still i kylan? Mineral/halv/hel synt? 0W40 10W40??? Bör man skölja ur gammal skit innan man häller i ny och i så fall kan man göra det innan man byter oljefilter och använda typ OBS! hembrända mineralolja som sköljmedel?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Skölja

    ur har jag aldrig hört talas om nån som gör..Vad är hembrända mineraloljor ?? Det är nog bara att tappa ur vid varm motor o byta oljan o filtret..

    Det står väl i instr bok vilken olja du skall ha, sen är det väl upp till dig vilket märke o hur mycket pengar du vill lägga på oljan

    /HH

    Comment


    • #3
      Tack för svaret Henrik, var precis och köpte Mobil1 5W50. Hoppas att det duger, skall ju vara 10W40 om jag inte minns fel. Så om det är fel att köra på hel-synt 5W50 istället så tala gärna om det lite snabbt. :-)

      Menade bara vanlig skit-olja med "hembränd mineral-olja". Har märkt på punton att oljan blir svart efter max 50mil. Vet inte om det beror på att det är en del gammal olja kvar, eller att ny olja löser upp avlagringarna effektivare, tänkte mest att om man sköljer ur den med ren olja så kanske den håller sig fin längre. Fast det kanske bara är bortkastat.....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        jo men

        Den oljan duger nog bra..

        Sen beror det väl på hur ofta du byter olja? Själv kör jag AbsoluT inte längre än ca 1000mil på samma olja, men så har jag aldrig haft några motorhaverier heller...Så det är väl upp till en själv, hur mycket man tycker bilen är värd!

        Angående svart olja så ska du väl se till att bilen får stå "öppen" en längre stund när du byter olja alltså utan plugg o filter i nån timme brukar jag göra, om man är för snabb i med ny olja då kan det ju ligga mycket svart kvar som blandas med det nya..
        /HH

        Comment


        • #5
          För fan!
          Lustigt sammanträffande, jag bytte olja + filter igår på min Coupe, inför vintersömnen samtidigt som jag varmkörde den för första ggn april. Nice känsla!
          Iallafall, köpte oxå Mobil 1 5W-50. Det är väl mest logiskt att hälla i rätt olja från början så du slipper byta igen när du ska plocka fram den i vår..! (kan för mitt liv inte förstå varför man skulle hälla i mineralolja..)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            VAr mest det här jag var ute efter när jag undrade om man kunde använda vanlig billigaste-möjliga mineral olja (jisses, skulle aldrig fundera på att köra med ren mineral i coupen). Fast det skall nog vara något mer lätt-flytande antar jag....
            .
            .
            .
            Flushing oil.
            These are special compound oils that are very, very thin. They almost have the consistency of tap water when cold as well as hot. Typically they are 0W/20 oils. Don't ever drive with these oils in the engine - it won't last. Their purpose is for cleaning out all the gunk which builds up inside an engine. Note that Mobil1 0W40 is okay, because the '40' denotes that it's actually thick enough at temperature to work. 0W20 just doesn't get that viscous! To use them, drain your engine of all it's oil, but leave the old oil filter in place. Next fill it up with flushing oil and run it at a fast idle for about 20 minutes. Finally, drain all this off (and marvel at the crap that comes out with it), replace the oil filter, refill with a good synthetic oil and voila! Clean engine.
            Of course, like most things nowadays, there's a condition attached when using flushing oils. In an old engine you really don't want to remove all the deposits. Some of these deposits help seal rings, lifters and even some of the flanges between the heads, covers, pan and the block, where the gaskets are thin. I have heard of engines with over 280,000km that worked fine, but when flushed it failed in a month because the blow-by past the scraper ring(now really clean)contaminated the oil and screwed the rod bearings.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X