Announcement

Collapse
No announcement yet.

värme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hade en gammal volvo för länge sedan som hade trasig termostat. Den öppnade överhuvudtaget inte, så det var konstant dåligt med kylarvatten i motorn, kokade så fort jag stannade ;-)
    Annars brukar just luft i systemet vara en vanlig orsak, blir dåligt flöde av vattnet då och värmepacketet sitter väl högt upp, så all luft samlas där och luft leder värme bra mycket sämre än vatten, alltså taskigt med värme i coupen (samma sak om man har lite kylarvätska i bilen)

    Har också hört att man inte skall slå outspädd kylarvätska(glykol?) direkt i bilen, det är för tjockt så det kloggar igen pumpen, har jag för mig. Fast jag hällde Selenia glykol direkt i coupen, tyckte det var lite dyrt för 1liter... läste lite på etiketten och så står det "blanda med 50% vatten"... Ja jisses då... :-D
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Jens
      tror det är så ja.. men om en termostaten pajar gör den det andra vägen alltså släpper igenom för mycket kylarvatten..så en termostat tror jag inte bruka orsaka värmeförluster till cupén om inte tempen blir väldigt låg vill säga.
      Tänker jag efter så har du nog rätt... det finns en separat slang som leder kylarvattnet in i cupén som inte går via termostaten...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        har ocks dåligt med värme...

        Jag har en Uno 75SX med dålig värme i kupen.
        Det bubblar till i värmepaketet när jag öppnar för full värme.
        Är detta ett tecken på att systemet behöver luftas eller??
        Kan det vara roligare än med en fiat???

        Comment


        • #19
          Re: har ocks dåligt med värme...

          jag lufta systemet då ficka jag värme så det löste sig.. tack för alla tips...
          //Fredda

          Comment


          • #20
            Re: har ocks dåligt med värme...

            Originally posted by Pandauno
            Jag har en Uno 75SX med dålig värme i kupen.
            Det bubblar till i värmepaketet när jag öppnar för full värme.
            Är detta ett tecken på att systemet behöver luftas eller??
            Ja har oxå stött på denna bubbel men aldrig kommit på va den beror på! Vill oxå veta!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              värme!

              Hur luftar man systemet på en Uno 75SX??
              Kan det vara roligare än med en fiat???

              Comment

              Working...
              X