Hade en gammal volvo för länge sedan som hade trasig termostat. Den öppnade överhuvudtaget inte, så det var konstant dåligt med kylarvatten i motorn, kokade så fort jag stannade ;-)
Annars brukar just luft i systemet vara en vanlig orsak, blir dåligt flöde av vattnet då och värmepacketet sitter väl högt upp, så all luft samlas där och luft leder värme bra mycket sämre än vatten, alltså taskigt med värme i coupen (samma sak om man har lite kylarvätska i bilen)
Har också hört att man inte skall slå outspädd kylarvätska(glykol?) direkt i bilen, det är för tjockt så det kloggar igen pumpen, har jag för mig. Fast jag hällde Selenia glykol direkt i coupen, tyckte det var lite dyrt för 1liter... läste lite på etiketten och så står det "blanda med 50% vatten"... Ja jisses då... :-D
Annars brukar just luft i systemet vara en vanlig orsak, blir dåligt flöde av vattnet då och värmepacketet sitter väl högt upp, så all luft samlas där och luft leder värme bra mycket sämre än vatten, alltså taskigt med värme i coupen (samma sak om man har lite kylarvätska i bilen)
Har också hört att man inte skall slå outspädd kylarvätska(glykol?) direkt i bilen, det är för tjockt så det kloggar igen pumpen, har jag för mig. Fast jag hällde Selenia glykol direkt i coupen, tyckte det var lite dyrt för 1liter... läste lite på etiketten och så står det "blanda med 50% vatten"... Ja jisses då... :-D
Comment