Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno Turbo problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Uno Turbo problem

    Har införskaffat en fiat uno turbo som går lite halvtaskigt i motorn. Vad ska man börja felsöka? Alt om någon som är duktig på dessa skulle vilja lyssna på den och ge något tips.

    Det känns som den inte går riktigt på alla burkar. Den startar lätt men tomgången lägger sig på nästan 2000 varv och den låter ansträngd. Den är rätt så kraftlös när man kör. Hör ett visst missljud som en knackande ventil.
    Turbon laddar iaf enligt mätaren på instrumentpanelen. Tändkablar och stift är bytta, utan skillnad. Har provat att rycka loss anslutningarna till spridarna, och på 4:ans cyl märktes ingen skillnad när jag tog den kabeln.
    Satte i en gamal lös spridare i elkontakten och den började knacka och ha sig. Bytte spridare med samma resultat.

  • #2
    kraftös? soppa eller tändning då..
    (möjligtvis luftläcka)
    soppafiltrena hur är dom? Stora fina rostflagor från tanken kan med lätthet proppa igen första filtret...

    Du märker ingen skillnad när du kopplar ur en spridare?

    Mirakel-rengöring på flaska finns hos din lokala mack.. (vet ej om det funkar, kan ju vara värt ett försök)

    Tomgången kan bero på andra omständigheter..

    spridare låter som knacknigar när dom öppnar (helt normalt)

    Alla spridarna jordas på samma gång, så problemet borde vara en spridare som är igensatt kombinerat med igensatta bränslefilter.

    På tre burkar ska den inte vara HELT kraftlös..
    Last edited by Jens; 28 November 2003, 23:51.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jens
      kraftös? soppa eller tändning då..
      (möjligtvis luftläcka)
      soppafiltrena hur är dom? Stora fina rostflagor från tanken kan med lätthet proppa igen första filtret...

      Du märker ingen skillnad när du kopplar ur en spridare?

      Mirakel-rengöring på flaska finns hos din lokala mack.. (vet ej om det funkar, kan ju vara värt ett försök)

      Tomgången kan bero på andra omständigheter..

      spridare låter som knacknigar när dom öppnar (helt normalt)

      Alla spridarna jordas på samma gång, så problemet borde vara en spridare som är igensatt kombinerat med igensatta bränslefilter.

      På tre burkar ska den inte vara HELT kraftlös..
      Kopplar man ur en spridare reagerar motorn negativt, men ingen skillnad i gång när man kopplar ur cyl nr 4:as spridare. Så problemet verkar vara relaterat till 4:ans cyl.

      Soppafilter har jag inte kollat, men den går dåligt redan från tomgång.

      Har även problem med system relät, har fått tjuvkoppla det. Ska kolla så att kamremmen inte kuggat över, samt göra kompprov när det blir ljust ute.

      Helt kraftlös är den inte, det går att köra med den.
      Köpte bilen trasig, så jag vet inget om dess historia.

      Comment


      • #4
        Originally posted by vw-mb-bmw

        Har även problem med system relät, har fått tjuvkoppla det. Ska kolla så att kamremmen inte kuggat över, samt göra kompprov när det blir ljust ute.
        Hur har du tjyvkopplat relät?
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Ja relät är tjuvkopplat, har fyndat ett "nytt" på skroten idag.
          Kamremen sitter där den ska dvs märkena på remhjulen är vid markeringarna samtidigt. Kompprovet gav följande värden 9 - 8.5 - 9.5 - 11 bar. Den med 11 bar på cylindern som inte går.

          Kan man avläsa ev felkoder från ECU:n på nått enkelt sätt?
          Last edited by vw-mb-bmw; 1 December 2003, 20:18.

          Comment


          • #6
            Tomgång

            Tomgången justeras med skruven vid den röda pilen, om tomgången vandrar upp och ned, skruva loss skruven och gör ren den från "sot" och annat klägg.
            Attached Files
            http://www.parengstrom.com/fiat.htm

            Comment


            • #7
              pareng>> Ser att det är en -87 är det din bil?

              Edit: såg att din var röd
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Turbo

                Jo den röda är min, men det är en -88

                /Pär
                http://www.parengstrom.com/fiat.htm

                Comment


                • #9
                  Jaha det blir väl att riva av toppen snart. Hittar inga direkte fel annars.
                  Måste man ha specialverktyg för att komma åt de bakre topplocksbultarna?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by vw-mb-bmw
                    Jaha det blir väl att riva av toppen snart. Hittar inga direkte fel annars.
                    Måste man ha specialverktyg för att komma åt de bakre topplocksbultarna?
                    varför ska du riva toppen? felet ligger nog någonannanstans..

                    Det behövs inga specialverktyg..

                    Edit: du har kompression på alla burkar , men du kan ju kolla ventilspelet till att börja med. för stort spel så studsar ventilen i sätet. det ska ju inte påverka gången iofs. tomgången har du skruven till luften (som igentligen ska vara helt stängd) skruven till spjälllägesgivaren och tomgångsmotorn.spjälllägesgivaren ska även klicka när den är stängd. sedan har luftmängdmätaren som påverkar (har också en liten skruv, som igentligen inte ska behövas röras) Kan du inte byta ut spridaren på 4:ans burk bara, laddtryck har du ju..
                    Last edited by Jens; 3 December 2003, 13:19.
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      Jag har kompression, gnista, soppa samt kamremmen sitter rätt, men ändå går fanskapet bara på 3 burkar. Spridaren är bytt, och den gamla spridaren sitter på en annan cylinder och funkar fint.

                      Tomgången är hög, runt 2000 varv, men detta kanske regleras upp av styrboxen för att få någosånär jämn gång?

                      Har beställt sotningssats, kan vara ide att gå igenom toppen iaf.

                      Comment


                      • #12
                        Den cylindern som inte funkar, hur ser stiftet ut där? Är det helt blött med soppa eller helt torrt?
                        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                        X1/9
                        www.kallebacksmotor.se

                        Comment


                        • #13
                          Stiftet är blött, och ger gnista. Har även bytt stift.
                          Jag misstänker att det är nån ventil som spökar eller att det finns nån spricka någonstans i toppen, trots att det inte visar sig på kompprov.

                          Comment


                          • #14
                            Hehe har hittat felet. Nocken på insuget på 1:ans cyl är helt nersliten, finns helt enkelt ingen kvar. Nån som har en kamaxel till 1301 motorn, eller till en uno75 om den passar rätt i ?

                            Comment


                            • #15
                              har du lust att lägga upp en bild på kamaxeln?

                              uno 75 axeln passar rakt av.. frågan är vad som gjort att den var helt slut? ventilen går den ens att röra?

                              uno 60 har samma axel som 75 har jag för mig..
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment

                              Working...
                              X