Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ic Uno turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ic Uno turbo

    I vinter skall motorn ur Unon, koppling skall bytas samt lite annat. tänkte då passa på att byta intercooler. Har hört flera säga Saab 9000 ic, men är den inte för stor för Unon? Hur blir det med anslutningar till kylaren, de blir väl i vägen? Finns det några bättre alternativ?

    Uppgraderade intercoolers från t ex Motornord är uteslutet, är man student har man inte råd med dylika lyxdelar.

    Så.. fram med förslag! Allt bättre än orginalet välkomnas!
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Jag hade samma problem när jag bytte ic. Jag köpte en 9000 ic på skroten ,den fick ligga på hyllan ett tag för när man höll upp den framför grillen såg den så stor ut! mycket större en kylet!

    Tillslut tog jag beslutet att trycka dit den, det finns säkert mycket bättre alternativ.

    kanalerna är ganska små i den ic:n så tryckfallet märks av.
    Jag har även gjort temp-mätningar på pee:s uno kontra min

    mätte upp 40-45 grader över utomhustemp med 9000 ic

    på orginal var tempen uppe på 60-80 grader efter ic

    utomhustempen var då ca 25 grader...

    tror jag har bilder nånstans med 9000 ic , ska leta..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Hur satte du den, bakom vanliga kylaren?
      Member of http://www.potatoesmc.com

      Nybliven ägare av en 1989 Fiat Croma Turbo

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tomas-
        Hur satte du den, bakom vanliga kylaren?
        framför, den syns på bilden till vänster..
        Last edited by Jens; 4 December 2003, 17:07.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Ic planer!

          Går också i tankarna om att byta och uppgradera meskin i vinter.
          Som intercooler planerar jag att införskaffa en saab 9-3 ic nr: 4729521 som sitter på bla. viggen. ( pris runt 1600kr lite dyrt)
          Ganska lagom och trevliga mått. Tilltänkt placering blir bakom grillen. Hoppas att det går att ordna snyggt, blir till att ta upp hål för rör bredvid lamporna bakom grillen om det går..
          Vad tror ni om detta?
          Ha det
          Mvh Henrik
          Henrik Persson
          Fiat Uno Turbo i.e -87
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
          Lancia Delta HF integrale -90
          BMW M5 -95

          Comment


          • #6
            Re: Ic planer!

            Originally posted by Henrik iv P
            Går också i tankarna om att byta och uppgradera meskin i vinter.
            Som intercooler planerar jag att införskaffa en saab 9-3 ic nr: 4729521 som sitter på bla. viggen. ( pris runt 1600kr lite dyrt)
            Ganska lagom och trevliga mått. Tilltänkt placering blir bakom grillen. Hoppas att det går att ordna snyggt, blir till att ta upp hål för rör bredvid lamporna bakom grillen om det går..
            Vad tror ni om detta?
            Ha det
            Mvh Henrik
            Ah! Har de "vanliga" turbomodellerna av Saab 900/9-3 ic:s i lagom storlek då?
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              saab ic

              Det fina med viggen ic'n är att det är in på ena sidan och ut på andra, det saab kallar för crossflow på denna intercoolermodellen.
              De vanliga ic'na till saab 9-3 version 1 är av principen att luften går in och ut på samma sida av cellpaketet. dvs luften vänder i ena ändan och går tillbaks till samma sida där de gick in(givetvis genom olika celler). detta ger längre resväg för luften.
              kanske inte spelar så stor roll men x-flow är ju att föredra.

              Men det kanske inte är så tokig idé med sådan. är ju förhoppningsvis bättre än uno org. och billigare än x-flown.
              tåls att tänka på

              Lycka till och ha det gott
              Mvh Henrik
              Henrik Persson
              Fiat Uno Turbo i.e -87
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
              Lancia Delta HF integrale -90
              BMW M5 -95

              Comment


              • #8
                storleken!

                Glömde storleken, vet dock inte så mycket om den ena men har två bilder som bifogas. viggen ic'n är ungefär en 50 cm över cellpaketet. detta räcker för att sträcka den framför kylaren men samtidigt få plats bakom (förhoppningsvis)

                Mvh Henrik
                Attached Files
                Henrik Persson
                Fiat Uno Turbo i.e -87
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
                Lancia Delta HF integrale -90
                BMW M5 -95

                Comment


                • #9
                  en till!

                  Den vanliga saab 9-3 version 1 ic'n kommer på bild här.
                  /henrik
                  Attached Files
                  Henrik Persson
                  Fiat Uno Turbo i.e -87
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
                  Lancia Delta HF integrale -90
                  BMW M5 -95

                  Comment

                  Working...
                  X