Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mycket avgaser på tomgång....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mycket avgaser på tomgång....

    Hallå allesammans och god fortsättning!
    Idag var det så dags att pröva dra igång bilen för att mäta värdena. Det första som hände var att oljetrycket damp som en sten, varpå jag stängde motorn. Det visade sig att det oljefiltret jag köpt inte var rätt, trots att det kändes bra när jag satt dit det, så det var bara att sanera....

    Men hur som helst så fick jag bilen att gå lite längre sedan. Tomgången var väl lite sisådär, men efter cirka 2 minuter eller så börjar det ryka vit rök ur avgasröret, och insprutningslampan tänds. (Sedan också ( ! )!
    Har någon någon ide om varför och vad som orsakar detta?
    Jag har inget sportluftfilter el. dyl. och original avgassystem. Det enda som inte är original är en större intercooler och just nu har jag ingen katalysator på för att jag inte vill skada den.
    Det konstiga är ju att det först tänds efter ett tag. Upprepade samma procedur igen, efter det att motorn kallnat ngt, med samma resultat...
    Har någon erfarenhet av liknande problem vore jag glad om ni berättade och förklarar vad det kan tänkas vara och vad ni hade för problem!

    MVH Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Vit rök brukar väl vara vatten. Kan det vara nånn packning som inte håller tätt
    när det blir lite varmt i motorn?
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #3
      Kan vara, men varför lyser då insprutningslampan?
      Sen börjar det typ efter 2 minuter, har hört att det tar ett tag innan bilen börjar ta emot signaler från lambdasonden och så...
      Fast det kan lika gärna vara en utsliten motor.
      Vad ska den lampan egentligen säga?
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Någon som har en bra ide?
        Har ju bytt allting, nästan.!
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Topplockspackningen kanske har gått vilket resulterar i att det kommer in vatten i motorn.. Hände mig för ¨två månader sen, å Unonen vitrökte ganska friskt av vattenångorna. Inte alls bra...
          Fiat Uno IE 45hästare

          Comment


          • #6
            Ok, jo, kan vara, men jag körde lite på tomgång och körde runt lite, kollade alla kablar och anslutningar och nu verkar det fungera hyffsat bra, avgasvärdena var i varje fall ok, men tack ändå.
            //fredde
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan_BA
              Ok, jo, kan vara, men jag körde lite på tomgång och körde runt lite, kollade alla kablar och anslutningar och nu verkar det fungera hyffsat bra, avgasvärdena var i varje fall ok, men tack ändå.
              //fredde
              Om det är vatten brukar glykoldoften kännas, så sniffa du..

              Comment


              • #8
                Om det läcker in kylarvätska i motorn borde man kunna kolla om det finns rester av avgaser i kylarvätskan, vet inte vart man kan vända sig för att kolla, men någonstans borde de väl kunna kolla det?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Japp, det är ett smart sätt.

                  Det blir som sagt var rester från avgaserna i kylvattnet..
                  Öppna exp.kärlet alt kylarlocket och kontrollera HC värdet med lämpligt instrument. Det är ju här som det kan bli lite problem, då man oftast inte har den utrustningen hemma... Dock kan säkert verkstaden eller bilprovningen hjälpa dig om du tigger lite.

                  Håll bara mätproben ovanför öppningen och låt motorn tuffa lite på tomgång, notera värdet. Gasa sedan lite friskt och se vad som händer med hc-halten... Stiger den så läcker packningen, dvs avgaserna letar sig i kylkanalerna och sedan ut....

                  Är det riktigt illa brukar det räcka med att lukta på ångan vid exp.kärlet för att förvissa sig om felet.

                  Mvh Örjan.

                  Comment

                  Working...
                  X