Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud från motor under turbo tryck....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud från motor under turbo tryck....

    Frågade för en tid sedan om ett ljud motorn ger ifrån sig när turbotrycket kommer upp mot 0.5-0.6bar och någon föreslog att det kunde vara en läcka från en slangklämma, lite tsssssttststst liknande.... trodde själv att det var motorn som spikade.... Nåja, körde till småland nu i jul (45mil) och efter ett tag upptäckte jag att bilen stannade till vid ungefär 0.6bar och sedan inte ville fortsätta trots ökad gas, förrän det släppte och bilen laddade på upp mot 1.6bar... inte så skoj på hala vägar (hmm.. lite skoj då). Kan det vara så att jag har en läcka i vacuumslangen ner till wastegaten (för bas-trycket borde väl kunna ligga runt 0.6bar)? Vaccum slangen har ju en bit till wastegate (tror att det går från plenum till dumpventil och sedan till wastegate?) så det kunde ju vara så att den öppnar-stänger-öppnar-stänger för att vacuumslangen inte är hel? Kan det ge mitt pysande ljud? Vill inte gärna börja skruva för att kolla om det här inte verkar troligt, någon sa att har man den minsta läcka på en slang så lär man inte kunna få bilen hålla trycket uppe, och jag har inga problem att få 1.2bar tryck. Verkar också som om problemet blir värre ju längre man kör (motorvägskörning).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Har du chippat?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Näpp. Syftar på Punton (skall ge 1.3bar standard inklusive överladd vid 3000varv enl. instr. bok, eller om det var 3500 varv).
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        En lång tur till på motorväg, bilen beter sig fortfarande lika dant. Ingen som har en susning? Är det så enkelt som en spricka i slang, eller kan det vara något annat? Bilen låter också lite som när ett barn härmar motorljud.... pprrppppff... och hörs bara på låga varv med tryck som närmar sig 0 och lite över (kanske änven lite innan). Blir värre ju längre jag kör.... Inga problem efter lång tid på tomgång, så jag antar att det inte kan vara någon packning? Ruggigt jobbigt att försöka köra om med ett laddtryck som hoppar mellan 0.5 och 1.5 bar i halkan som var i helgen :-( Kan även se tendens till att nålen stannar till vid 0.5bar även vid normal körning, om man ökar trycket långsamt. Väldigt tacksam om någon har en åsikt.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Funderar på om din dumpventil (original Bosch?) är paj.. Den går ju att ta loss o kollas.

          Om du misstänker tjuvluft kan man ju alltid ta till det gamla startgastricket (spraya mot slangar på tomgång, o hör om tomgången ändras).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            En burk startgas skall inhandlas! Hoppas att det räcker, annars får jag väl ta och kolla DV:n också, fast det sitter ju en Forge 006 där nu, borde väl hålla tätt antar jag. Bör man vara försiktig med gasen så att det inte börjar brinna någonstans eller är det bara att spruta på?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Spraya inte mot öppen låga! ;-) Din DV-dump borde va OK ja.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Novisen, laddar din 1,2 bar original? Min laddar bara 0.8, alltså till hälften på originalmätaren... Kolla slangen mellan ECU och plenum + lite flera, vill du ha bilder på hur slangarna ska gå har jag det också, säg bara till!
                Har du ngn overboost upp till 1.6 bar som fungerar (1-2s vid fullgas)?
                Kul att höra att det var en punto med turbo du hade
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Fredda, har redan bytt slangen in till MAP-sensorn, hade sprickor i den. Innan gick nålen på min ECU mätare (mäter till 1.5bar) vidare upp mot nollan, så jag tror att det var närmare 2bar då! :-O
                  TRor att du har något fel, bilen skall ge 1.3bar vid 3000 eller om det var 3500 varv enl. instruktionsbok. Min gav1.2 bar vid 4500 varv i morse i alla fall fast den börjar sjunka då (helt standard). Och ja, får strax över 1.6 bar överladd (antar runt 1.8). Tror inte att det skall vara så, ECU:n borde hinna reglera ner till 1.3 på samma sätt som coupen gör, alltså inte ge ens 1.6bar överladd.
                  Det lustiga är ju att jag över huvud taget kan få 1.6bar tryck (med spricka i slang?), men den tvekar lite vid 0.5-0.6 bar, och efter några mil på motorväg börjar den låta lustigt under tryck och stanna vid 0.5-0.6 och öppna-stänga så den hoppar mellan 0.5-1.5 bar...... Tycker det är lustigt.... Behöver jag bilder säger jag till, tackar för erbjudandet!
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    ok, ajdå, ja, det kan ju vara mycket som inte står rätt till, t.ex. att någon slang är felkopplad, ska kolla det på min nu, eftersom den ska ladda mer än vad den gör så att säga....
                    I övrigt var det någon som sa, på ett engelskt forum jag brukar hänga på, att jag bara hade "actuator pressure", vad som nu menas med det....
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment

                    Working...
                    X