Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handtag baklucka Marea =SKIT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handtag baklucka Marea =SKIT

    Någon som har en lösning på Marea Weekends struliga
    handtag på bakluckan !

    Det fastnar ofta i intryckt läge, speciellt vid kall väderlek !
    Oljat upp mekanismen ett flertal gånger men det har bara hjälpt temporärt !
    Fiatverkstaden hävdar att det bara är smuts o salt som blåser in o gör att det kärvar !

    Jag hävdar att det är för klena fjädrar i konstruktionen.

    Man ska kanske meka dit nåt som gör att man kan manuellt DRA tillbaka handtaget o på så vis kunna aktivera öppningsmekanismen igen !
    Last edited by Håkan; 27 January 2004, 14:43.
    Fiat for FUN

  • #2
    Det är inget fel på fjädern. det är "tapparna" som funkar som gångjärn som börjar rosta. Och eftersom dom är istuckna i både på handtaget och hållaren så nyper det fast.
    Jag har själv fått plocka ner det och rengöra tapparna från rost och sedan fetta in det mycket vär med vattenavstötande fett. Därefter så har det hållt. Peppar, peppar!
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Tack för det !
      Jag har för mig att du nämnde det på Knutstorp som ett kommande "standardfel", för ett antal år sen !
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        A-ha

        Har precis samma fel, dök upp när bilen var ca. tre år gammal, nu, när den är fyra är felet där mest hela tiden, har hittills avhjälpt det genom att dra ut handtaget med tång när den fastnar i infällt läge, ska prova att fixa det ordentligt.

        Comment


        • #5
          Jag ska titta på det sen när det blir varmare.
          Eventuellt en rostfri kabelhållare som ett -u- monteras längst in på handtaget ... vi får se om man kommer till !

          OLJA + olja + olja hjälper för tillfället !
          Fiat for FUN

          Comment

          Working...
          X