Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt fenomen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstigt fenomen...

    Min Uno beter sig märkligt.... Den startar lätt när den är kall, den startar lättare när den är varm. Men däremellan startar den inte alls. Det kommer ingen gnista till stiften. Dessutom dör den ibland när man kör lungt och den håller på att bli varm... man väntar någon minut och så hoppar den igång igen.
    Bilen är en Uno 70 I.e. årsm 90. Den har ingen givare på remmskivan fram, den har en givare på svänghjulet och den saknar en vanlig tändmodul. Jag har läst lite på forumet och setta att en Uno 45 och en Fiat Brava har drabbats av liknande problem. den ena böt fördelare och den andra bör vartalsgivare på remskivan. Men min bil saknar varvtalsgivare. Ska jag blint gå och köpa en fördelare eller kan man testa sig fram till felet.
    Jag läste att Hallgivaren går att byta separat. Är det så? ska man plocka isär fördelaren i små molekyler för att göra det?
    Kan man använda fördelarna från andra fiat bilar med I.e. beteckning eller måste jag hitta en som har exact samma beteckning och årsmodel som min?
    Tacksam för alla tipps.

    /Johannes

  • #2
    Gissar på taskig tempgivare till insprutningen..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tempgivare. Sitter den i fögasaren/ Insprutningsenheten? Hur känner man igen den?

      Comment


      • #4
        Vet inte exakt men brukar sitta nånstans på toppen , med 2 stift i anslutningen. En verkstad vet vilka motstånd som gäller.. :-(
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det brukar vara en blå kontakt, Jag har en "map" till den vanligaste Boschgivaren...nånstans
          På de Fiatmotorer jag sett så har den suttit mellan kammarna vid termostaten. Fast det har varit tvålitersmotorer.

          Det är inte fukt i fördelaren då? borde vara värt ett försök att försöka torka ur den, värma den med en hårtork eller liknande.

          Kör du inte GTVn på vintern??
          /Mats Strandberg

          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
          Alfa Romeo 75 Turbo -87
          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

          Comment


          • #6
            Det är jag som hade problem med 45:an. När jag pratade med Fiathandlaren i Örebro (en kille som är riktigt duktig på Fiatar har jag hört från flera håll) sa ha direkt att det var tändplattan "eftersom det nästan är standardfel", eller ev vacuumklockan. Jag hittade en komplett skrotfördelare för nästan samma pengar som en ny tändplatta skulle kosta hos Fiat, så jag bytte hela rasket och bilen har varit sitt gamla vanliga jag efter det.

            Comment


            • #7
              Till Pär!!!

              Jag har problem med min Uno 75SX
              Kan jag inte få mailadressen eller telenr till din "fiat expert"
              Kan det vara roligare än med en fiat???

              Comment

              Working...
              X