Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rykande olja....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rykande olja....

    Läste för ett tag sedan någonstans att man kan se om man har problem med kolvringar om det ryker från motoroljan, så jag drog upp oljestickan en liten bit idag... och jo, det rykte om man gasar till lite. Är det normalt, lite slitet eller något som behöver åtgärdas (motorn har ju bara gått 9000 mil)? Känns dyrt om man behöver fixa, och jag funderar på att ta en ny försäkring nu 1 feb. som inte har maskinskadeförsäkring, kanske dumt att byta bort den (½-år kvar annars)? Verkar som om det gått åt lite kylarvätska också (hrrmmm, tyckte den var mörk, hoppas att det bara var lite smutsig behållare och inte olja!) fast inget klet i oljelock eller på stickan.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det du såg när du lyfte på olje stikan och gasade till var nog bara ongorna från vevhuset.
    Normalt set är motorn sluten då går ongorna utt genom vevhus ventilationen.

    Comment


    • #3
      Inget att bry sig om mao? Fast kommer inte ångorna i vevhuset från otäta kolvar? Och om det puffar rök så att det inte går att missa dem från oljestickan, är det inte för mycket då? (vet, skall väl sluta leta fel och problem på bilen, den som söker skall finna heter det ju....)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jo ongorna kommer fårn otäta kolvar och olje diman som bildas när veven roterar.
        Men komer det stora rökpufar ur oljestikan så räkomenderar jag att du gör ett kompprov. då ser du om dom är otäta.
        Men är dom otäta så brukar bilen även ryka blåt vid gaspådrag och när du släper av och då drar den myket olja.
        Gör ett kompprov;-)

        Comment


        • #5
          Det läcker ju alltid mellan kolv/cylindervägg, det är ju därför man har en vevhusventilation..

          Riktiga problem har man först när oljestickan flyger iväg av sig själv fast då är oftast vevhusventilationen igenkläggad..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment

          Working...
          X