Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya bekymmer...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya bekymmer...

    Jag har stött på ett nytt problem med min 45 ie -90. Det går inte att gasa med den längre! Man får sitta och dutta lite med tåspetsen på gasen om man ska kunna komma någonstans alls. Trycker jag till storknar den. Om det blir lite motlut storknar den. Det funkar hyfsat om man håller lite varv på motorn (kör på låga växlar). Den dör aldrig utan kommer igång igen så fort man släpper upp gasen, men det är ett väldigt hoppande. Det är inte så att den inte går att köra, men lite störigt är det allt. Någon som har en ledtråd?

  • #2
    menar du att om du står på tommgång och varvar upp den så humm hur skal man förklara det, istället är wrom wrom så blir det bröö brööö. ..

    i så fall så kan det ju vara att den får får lite bränsle. eller för mycket,
    kolla om luftfilter är iensatt. blir den bättre om motorn är varm?
    kan ju vara kallstartsventilen då.

    dåligt bränslefilter? finns massa saker som kan va fel,
    Fiat Bravo såld

    Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

    Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

    Fiat Punto HGT

    Comment


    • #3
      kom på några mera saker. kolla vakumslangarna, är det så att dom har spuckigt eller gått av så så går den inte så bra. om dom spruckigt så kan det oxå betyda att katalysatorn pajjat å sattsijen så flödet i avgassytemet e segt, prova att slå å banka på caten skramlar det å har sig då så är den inte så frisk...
      Fiat Bravo såld

      Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

      Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

      Fiat Punto HGT

      Comment


      • #4
        Den är mest bara orkeslös....På tomgång går den rätt bra, men om man gasar för fort är det som att något inte hinner med riktigt. Fenomenet är detsamma under körning, och ju mer last (uppförsbacke och hög växel) desto mer märks det. Om jag kör i 90 på femman går det bra så länge vägen är plan, men när det börjar luta sackar den. försöker jag möta med mer gas börjar den hosta och hoppa istället.
        Bränslefiltret är alldeles nybytt, luftfiltret har nog suttit där 1500 mil, men ser inte särskilt dåligt ut. Den är lika knasig både varm och kall. Jag letade efter trasiga slangar härom dagen, men hittade inga trasiga. Ska kanske kolla igen.

        Comment


        • #5
          Felet sitter i fördelaren,kablarna till givaren är söndertrasade o när du gasar drar vakuumklockan givaren så att kablarna kortsluts.Annars har du för lågt bränsletryck,ska va ca 1kg.

          Comment


          • #6
            Tack för tipset. Det låter logiskt. Jag ska kolla upp det!

            Comment


            • #7
              Det var så rätt! Jag fick inte igång bilen imorse, så jag fick ställa mig och meka lite. Kablarna i fördelaren var totalt kaputt. Det fanns inte tillstymmelse till isolering och dom hade fransat upp sig så dom såg ut som en gammal målarpensel. Totalkortis! Tursamt nog hade jag kvar min gamla fördelare med trasig vacuumklocka så efter lite skiftande av grejor fick jag ihop en fördelare som funkade, och vips var bilen sitt gamla vanliga jag!

              Tack så mycket för tipset TOP! Det var skönt att dyka precis rätt på felet!

              Comment

              Working...
              X