Announcement

Collapse
No announcement yet.

Selenoid PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Schysst länk, Tony!
    Innehållet kunde man i och för sig räkna ut!
    /Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      Vet inte om det ventilen eller styrprogrammet som är problemet. Verkar vara några som satt in andra styrenheter på sina Coupeer med lyckat resultat, fast jag skall väl inte säja för mycket om det... Känns dock som om det inte är ventilen som kommer att vara flaskhalsen, mer att det tar tid för turbon att reagera. Kan kolla fabrikat i helgen när jag ändå skruvar....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Min står det Bosch på i varje fall, tror de har gjort den, eftersom de har tillverkat ECU:n m.fl. komponenter till GT:n
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #19
          Verkade som om det var selenoiden det var fel på... Rengjorde den lite med 5-56 (och bröt sönder Y-kopplingen in till insugsröret). Funkade bra ett tag i alla fall, verkade inte ge mer peak än 1.4bar på 3:an (kollade inte från vilket varv dock), men nu tvekar den lite igen runt 0.5-0.6bar, full gas från 2500varv på 5:an gav i alla fall inte mer än 1.2bar tror jag det var. På 3:an från 2500 varv släppte jag gasen när nålen for förbi 1.6bar :-( Plus att motorn vill dö när jag släpper gasen från höga varv och den hoppar lite upp och ner innan den stannar på 8-900 varv. Hör också ett klickande ljud när turbon börjar ladda, undrar vad det är, fast det ljud jag hör när laddtrycket når 0.5-0.6bar är väl bara selenoiden som dumpar ut allt laddtryck för att inte waste-gaten skall öppna helt.
          Jaja, får väl se hur mycket en ny selenoid kostar och bestämma mig vad jag skall ha, pys eller orginal. Någon som vet var man hittar en PRV? Hittade bara en PBV för 500:-, hoppas att den var dyr...
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #20
            Varför bröt du sönder t-kopplingen eller vad det kallas? *nyfiken*
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #21
              Tänkte att jag inte skulle ta bort de slangklämmor som satt runt slangen in till ventilen, så jag drog bort slangen med dem på istället, glömde att vara lite försiktig så jag drog med mig halva korset när slangen släppte från ventilen. *pinsamt* Fast nu sitter det en lite snyggare men klumpigare metall-grunka som T-kors där.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Jaha, aja, bara det funkar så e det ju ok! Ska pröva att göra rent, verkar göra susen
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #23
                  Mja, funkade ju första 5 minuterna typ, fast är fortfarande inte lika illa som förrut (ännu, får man väl lägga till). Skall kolla vad en ny kostar och se vad jag skall köpa, ny Selenoid eller PRV...

                  Ny selenoid kostar ca 1000:- hade väl hoppats på en tiondel. Bör kanske överväga en PBV/PRV, någon som har prisuppgift och var man kan handla sådana?
                  Last edited by novisen; 1 March 2004, 14:58.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    Vad e då en PBV /PRV?
                    Menar du pysventil, som man skruvar, e inte så haj på förkortningar
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #25
                      Japp, PassiveBleedValve/PassiveReleaseValve. PBV är alltid öppen och pyser ut lite luft, PRV är stängd upp till ett visst tryck så den funkar lite mer som originaldelen. Båda skruvas manuellt. Skall ge selenoiden en ny omgång, verkar som om den faktiskt funkar bättre, gav fullt på 2:an till jobbet imorse från 2500 varv, trycket stannade och vände vid 1.4bar tror jag det var, fast verkar fortfarande hänga sig en liten aning. Så jag är lite glad i alla fall ;-)
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #26
                        Novisen, ledningen som går in till turbomätaren - den som sitter original på instrumentbrädan, för jag antar att du inte har en annan monterad, är den förgrenat under bromsservoaggregatet på din bil? Jag har någon sådan förgrening på min, den ena går in till instrumentbrädan och mätaren, medan den andra tar vägen någon annanstans... Ska det sitta en sådan här förgrening, eller kan den göra så att fel laddtryck visas, eftersom den går ju ändå bra!
                        Ska göra rent min seleonid till helgen också, får vi se om det blir skillnad!
                        HA det //Fredde
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #27
                          Vet inte helt säkert, kollade inte upp alla t-kors. Men om jag inte minns fel kommer det bara 2 vaccumslangar från plenumet, en till ECU:n och en ner mot dumpventilen. Den som går till DV:n delar upp sig till både mätaren in i bilen och den upp till selenoiden, så det borde sitta 2 T-kors på den om man följer alla grenar antar jag. Har en EQUU-mätare också, så jag kollar inte OE-mätaren så mycket. Har satt den nya i slangen in till datorn, väldans dumt eftersom motorn borde vara käslig för läckage där (läcka ger högre laddtryck med mindre bensin och jag antar att två fel här inte tar ut varandra. Det tar väl snarare ut motorn i så fall) fast det är ju en liten slangbit så det borde inte spela så stor roll kanske. Tips:lossa slangen från plast-biten ner i luftröret innan du tar bort den från selenoiden så slipper du köpa ny ;-) (alternativt var försiktig)
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #28
                            mm jag ska göra så gott det går...
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #29
                              glömde fråga ett par grejer jag iakttog idag... När jag laddar lite och frikopplare direkt ökar varvtalet en liten, liten stund, ungefär som jag fortsatte gasa. Detta sker bara när man laddar. Är det något fel eller ska det vara på det sättet? Jag menar att det överblivna trycket borde väl ta vägen ut genom dumpventilen... ?
                              EQUU - mätare ehum, pust, stön... vad e det för någe - en graderad turbotrycksmätare? - sorry förstod inte bara
                              Fiat Punto GT - Turbo for fun

                              Comment


                              • #30
                                EQUU-mätare är en billig turbo-trycks mätare. Tror inte att den är mycket att rekomendera.
                                Mitt varvtal hoppade också till när jag släppte gasen och kopplade ur, inbillar mig att det blev bättre efter jag rengjorde ventilen, inte helt säker. Den skall i alla fall inte göra så. Antar att man kan få sådana problem om dumpen inte öppnar som den skall, men jag tror inte att det är ditt problem.
                                Kollade laddtrycket lite igår, full gas 3500 varv på femman gav 1.1bar, originalmätaren verkade då ligga några mm över mittstrecket. Tror faktiskt inte att bilen gav någon overboost alls på väg upp till 110 men jag hängde på en mercedes så jag tittade inte så noga (någon som vet vad merceds med s eller 5 som enda märke på bagageluckan är?).
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X