Announcement

Collapse
No announcement yet.

x1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det går att plocka i axlar och drev från uno-lådan(1300) till en x1/9 1500 låda. En x1/9 1500 låda passar också rakt på en uno 1300 motor.

    Däremot passar inte en x1/9 1300 låda ihop med unons svänghjul, det är kuggkransen som är för stor så i princip ska man bara behöva byta den men då svänghjulen passar rätt över är det väl enklare att byta dem istället.

    Vad som kan bli intressant om man använder original-sprut och -tändning är att kuggkransarna skiljer sig i kuggantal (122-120).
    Då det är dubbla givare (en tändpuls och en varvtalsgivare) hoppas jag att det ska funka ändå.
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

    Min X1/9-sida


    Skaffa Firefox nu!

    Comment


    • #17
      Det funkar inte. Man måste ha rätt antal kuggar, annars
      kommer tändvinkeln att bli fel.
      Kanske att det fungerar, men att den går bra är ju inte helt
      säkert. Om styrlådan är så smart att den räknar antalet
      kugg hela tiden (i själv diagnossyfte), så kommer den att
      gå över i "limp home" läge. Och då sänks också turbo trycket,
      och det är ju inte så kul.

      Eller om du har ork och energi, sätt i en Megasquirt........

      Då kan du ha vilket svänghjul du vill.

      Men Uno turbo lådan är starkare än x1/9 lådan, så
      det är endå bästa valet.

      Comment


      • #18
        LEIFOSO !!

        Vad fint det ser ut, måste vara en kul x1/9a....

        Men vad har hänt med camber vinkeln ?
        Blir det bättre så ?

        Comment


        • #19
          turbo trycket sänks nog inte då det inte finns något som kan reglera det.. men annars tror inte jag heller det kommer funka!
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by x1.9
            Det funkar inte. Man måste ha rätt antal kuggar, annars
            kommer tändvinkeln att bli fel.
            Kanske att det fungerar, men att den går bra är ju inte helt
            säkert. Om styrlådan är så smart att den räknar antalet
            kugg hela tiden (i själv diagnossyfte), så kommer den att
            gå över i "limp home" läge. Och då sänks också turbo trycket,
            och det är ju inte så kul.

            Eller om du har ork och energi, sätt i en Megasquirt........

            Då kan du ha vilket svänghjul du vill.

            Men Uno turbo lådan är starkare än x1/9 lådan, så
            det är endå bästa valet.
            Unolådan passar inte i en 1300 x1/9:a utan att man byter hela bakvagnen eller åtminstone drivaxlar.

            Tror inte det är så noga med kuggantal då det finns två kuggar på tändlägesgivaren och att varvtalsgivarvärdet kan missa på +-50 rpm enligt spec på tändsystemet.

            Jag kommer att prova i alla fall, funkar det inte får jag ta det då. Om ingen annan har någon bra idé som går att få godkänd hos SBP.
            JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

            Min X1/9-sida


            Skaffa Firefox nu!

            Comment


            • #21
              brukanvisning till turbokonvertering..

              Hej grabbar!
              En som har försökt att dokumentera alla fallgropar vid en konvertering av 1:a september..


              http://www.feesch.com/x1-9/index.htm


              Mvh Alex.

              Comment


              • #22
                växellåda

                Hej
                Om man använder fiat tipo 1400 växellåda så passar unons svänghjul och X1/9:ans drivaxlar.
                Man behöver bara bygga om växelföringen.

                MVH
                Eric Lycke

                Comment


                • #23
                  Lyfter en gammal tråd lite..

                  Har nu bestämt mig för att sätta en uno t motor i min ena x1/9 a

                  Så om någon vet, kan man ta turbons växelåda och drivaxlar samt då även spindlarna.?

                  Tänkte inte skrämma upp den så mycket så besiktningen borde man klara..eller?

                  Blir ju perfekt till nästa år då den är skattebefriad och bes. vartannat år!
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #24
                    Om du kollar på länken som kanskecoupe har postat så funkar det med unons inre axelhalva samt med 2 st korta x1/9axlar och en platta från en CV-joint.

                    Jag skulle å andra sidan lyfta över drevaxlarna från unolådan till x1/9:ans hus och använda växelförare från huset. Detta funkar bara med 1500-lådan.

                    Kan tala om att det går att köra med originalsprut till uno med x1/9 1300 svänghjul med mindre antal kuggar (122 -> 120).

                    Förresten det är inte någon här som sitter på ett extra expansionskärl till en Uno T 1,3 och som kan tänka sig att bli av med det för en lagom summa pengar.
                    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                    Min X1/9-sida


                    Skaffa Firefox nu!

                    Comment


                    • #25
                      Jag har bara 1300- växelådor till x19, så det får bli att ta unolådan istället.

                      Så du fick det att lira? Har du några bilder på bygget?
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #26
                        Tyvärr inga bilder, jag är alldeles för nyfiken på om jag ska få ihop grejerna för att ta mig tid till att fota.
                        JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                        Min X1/9-sida


                        Skaffa Firefox nu!

                        Comment


                        • #27
                          Apropå inget, så SATAN vad sugen jag har blivit på en gammal Fiat igen, bl a en X1/9 så vad bör man ge för en i hyggligt/bruksskick?

                          Comment


                          • #28
                            20 papp typ.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by per
                              20 papp typ.
                              Okej, är den underhållande att köra?
                              jag har inte änns testsuttit någon.
                              Är dom toktrött?
                              Nått att ha som året-runt-bil?

                              Comment


                              • #30
                                Att ha X1/9

                                Originally posted by poppe
                                Okej, är den underhållande att köra?
                                jag har inte änns testsuttit någon.
                                Är dom toktrött?
                                Nått att ha som året-runt-bil?
                                Den är mycket underhållande att köra, lite go-kart-känsla...
                                Den är lätt, så den är ganska pigg, men det var ett tag sedan jag körde en i original, har 140 hk i min...
                                Den är absolut ingeting att ha som året-runt-bil, då förstörs de antagligen snabbt, kör på sommaren och ställ i varmgarage på vintern!

                                Comment

                                Working...
                                X