Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsbelägg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsbelägg.

    Behöver nya belägg runt om till punton samt nya skivor fram, är standard vad som rekomenderas (ventilerade skivor runt om)? Har ont om pengar så inte dyrare i alla fall (ca. 2000 för skivor och paddar). Är det knepigt att byta själv, försöker hålla i mina pengar så hårt jag kan. Vill sååå gärna köpa subbas och förstärkare, verkar inte som om man kommer ha råd med det, och bromsar får väl prioriteras en aning.....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    mm, det är ju alltid dyrt, beror på vad du vill ha, ska man ha "prestige", brembo så blir det ju dyrare, annars har widik (www.widik.se) bra priser på dylikt. Ventilerade fram är vad som sitter på GT:n, bak är det vanliga, men konstigt nog är de dyrare, inte lika vanliga tror jag. Ska det bli storbas? - Såg du vad jag funderade på för någon, 4" från Pioneer, aktiva basen?
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Bak behöver du inte vetilerat, typ orginal skiva och belägg blir fint.
      Fram kan du kosta på lite bättre belägg å orginal ventilerad skiva.
      EBC Grenstuff kostar runt 900:-, EBC orginal runt 400:- hos Mekonomen.
      //Rickard
      http://tipo.sketfull.com

      Comment


      • #4
        Blir man tvungen att byta till bättre skivor om man skaffar Greenstuff? Läste att några fått problem med skeva skivor pga värmen? Och måste de bli varma för att bita eller är de fortfarande bättre än standard? Kommer nog aldrig köra annat än på vanlig väg, men det är ju rätt skoj att bromsa också, och ibland är det ju lite viktigt att kunna stanna lite snabbt.

        Freddan:
        Kan man få bra bas ur en liten 4":are? Var och tittade 5 minuter innan stängnign på BRL på en infinity kappa 12" med låda. Hade ju tagit 1/2 bagaget om man skaffar en sådan! Fast det får vänta, bromsar först, så bäst att inte åka och lyssna på några, blir bara impulsköp då, eller ledsen att man inte har råd. Och sedan kamrem+service på coupen.... *snyft* Blir att stanna hemma i sommar, fast det känns som om det inte gör så mycket *brum, brum* ;-D Och i coupen behövs ingen musik, bara veva ner rutan, varva och njuta! Snart dags att ställa på *längtar*
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Skeva skivor pga värma, då han man nog kört med väldigt dåliga skivor.
          Mekonomen har ju Brembo-orginal skivor, dom kan ju inte vara helt kass.
          Jag har PFC-belägg dom behöver 2-4 inbromsningar för att funka bra. Å jä***r vad det bettar sen. =)
          Du klarar dig nog fint med EBC-orginal och Brembo-orginal, om du vill snåla lite.
          //Rickard
          http://tipo.sketfull.com

          Comment


          • #6
            ja, grejen är ju att jag åker till träningar och dylikt i min bil, dvs. använder den som "bruksbil" och då får liksom inte den där 12" plats, precis som du sa.... Därför köpte jag 2 stycken fullrangerör hos MDS, men jag skulle ha köpt Pioneers 4" aktiva rör, på 100W, ska tydligen låta riktigt bra vad jag har hört, men det beror på vad du vill ha för bas såklart. det är ju inte bara storleken som spelar roll, och på dessa mindre jobbar man mycet med basreflexen, typ pumpar luft, ja du förstår säkert, och det svänger rätt bra trots att de är små dessa basrör.

            Min installation låter faktiskt bra, men med slutsteg blir det nog bra mycket bättre (hoppades på mer)
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Hrm, var och tvättade bilen igår och kastade ett öga på skivorna... Lustigt att de bara har slitsat utsidan på framskivorna och bara har ristat små streck som slits på insidan av bakskivorna... ;-) Tror att det är mer än dags att byta ut dem, helt slut! Byte runt om med andra ord.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment

              Working...
              X