Announcement

Collapse
No announcement yet.

växellåds fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • växellåds fråga

    Vilken del eller delar har direktkontakt med drivaxeln i växellådan?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    hur menar du?
    annars sitter drivaxeln i diffen...
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Jag tänkte på den delen som har kontakt och driver axeln runt. Axeln "tippen" som sitter i lådan är ju kuggad så i vilken del sitter dom kuggarna emot i växellådan?


      Jag försöker göra en felsökning för att det känns som om kuggarna i växellådan inte kan greppa ordentligt i kuggarna på axeln. När jag startar lite hårdare så hör och känner jag hur det knackar och vibrerar underifrån. Nästan som ett skrapande ljud. Även när jag är väl uppe i fart och accelererar hårt då knackar det igen och låter.

      Det är inte drivknutarna för dom har jag bytat och det är inte hjullagren för dom är också bytade....så därför undrar jag om det är växelådan. Fast jag har inga problem med mina växlingar.

      Har ni någon ide om vad det kan vara?
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        Sitter antagligen mot något större kugghjul där. Frågan är bara om det är i växellådan problemet är eller ifall det är yttre delen av drivaxeln, som sitter instucken däri, men du sa att du hade bytt knutar och sett över dem, men det finns en risk att änden på axeln kan vara dålig, sitter inpressad rakt in, går att dra ut om man tar loss bromskivorna och upphägningen till dem, liksom efter att du har tagit loss fästet till en rulle som länkar fläktremmen.
        Det e en hel del jobb, men billigare än att byta växellåda rakt av.
        Hoppas det löser sig! /Fredde
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Jo jag har bytt hela axeln hela vägen in i växelådan.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Den driver precis som den ska eller? bara ett konstigt ljud som kommer vid belastning?
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              ja det e konstigt ljud vid belstning...sen om den går som den ska vet jag faktiskt inte. Jag kanske bara inbillar mig att den inte går lika bra nu.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment

              Working...
              X