Announcement

Collapse
No announcement yet.

"pys" till Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "pys" till Turbo

    Här kastar man sig in i erat teknikforum som nykomling med frågor.

    En pys/bleeder är billig att köpa men har någon klurat ut en egen tillverkning/kunstruktion för detta ändamål?

    Jag tycker det är roligt med egen tillverkade grejor och skulle bli mkt glad över tips. tommyT

  • #2
    Hej! Du lyckades regga dig!?! he he

    Den enklaste varianten av pys är ett rör som du borrar ett litet hål i , typ 1 mm. vill du ha mer ladd så brrar du lite större typ 1,2mm osv.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Första gången sen jag var 13år, jag trimmar med borrar.
      På den tiden förstörde man munstycken till moppen på detta sätt, ihopp att den skulle gå bättre av denna misshandel.

      Tack för tipset/svaret, nu sticker jag till garaget med borrmaskinen och kommer hem med 20hkr till.tT

      Comment


      • #4
        Det finns fina grejor till luftcylindrar som man kan använda.
        Strypventiler
        Själv satte jag ett t-rör och en 8mm strypning för slang, funkar utmärkt.
        Jag ska dra in slangen och strypventilen in i cupén, så kan man ändra efter humör. )

        Comment


        • #5
          just det ja.. T-kors och börja med en halvmeter slang på den och klipp den succesivt kortare tills önskat ladd är nått.. lättare än att borra iallafall..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Hej på er båda och tack för tipsen.

            Jag är inte riktigt med i matchen om en halv meter slang och klippa i önskad längd, för önskat laddtryck.
            Om du vill får du gärna precisera dig.tT

            Comment


            • #7
              Desto längre från slang-öppnignen du är desto högre är trycket => lägre turbotryck. Är det samma längd wastegate-öppna slangen som den du har från wastegate till plenumet så har man väl ½ trycket vid waste-gaten (om du nu har kopplat in dig rakt på wastegaten vill säga, men hoppas att jag inte babblar strunt som vanligt). Kortare "öppen slang" ger lägre tryck på waste-gate och därmed högre turbotryck.
              Men kan man verkligen göra så här? Borde inte motorn dra i sig en del ofiltrerad luft? Eller är det självklart en backventil med i bilden också?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                nix ingen backventil.. slangen är så smal att suget igenom det blir så litet att det inte gör något.. samma med en pysventil.

                tommy>> Här kommer en utförlig beskrivning:
                Det sitter en slang imellan kompressorhuset och wastegateklockan. Den slangen klipper du av på mitten, sätt dit ett T-kors (hellst i metall) dra fast den med riktiga slangklämmor..
                På själva T:et sätter du en slangstump med ganska liten diameter..
                Börja med en längre för ju kortare den blir ju mer tryck går ut den vägen och då ökar ju även laddtrycket. Stanna vid 1 bars laddtryck.
                Om du skaffar en proggresiv bränsletrycksregulator typ malpassi 1.4:1 ( www.misab.se ) och sätter den i serie med din vanliga regulator kan du ladda 1.2 bar med "hyffsad" säkerhetsmarginal..
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Asså.. köp t-kors och en ventil på nån firma som sysslar med tryckluft, så är det bara att öppna ventilen lagom mycket
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Helt "fan"tastiskt med fläktmotor trimmning.
                    Nu fick jag till det i 3 dubbelbemärkelse!
                    Tack för all hjälp ni ställt till med.tT

                    Comment


                    • #11
                      Har en variant på T-kors lösningen. Plugga tryckledningen från turbon (den som går till wastgaten) anslut wastgaten till en slang med T-kors. T-korsets ena ände kopplar du till plenumkammaren (eg mellan de separata insugningsrören och gasspjället) den andra till en liten ventil som du kan reglera luftflödet på.
                      Vitsen med detta är att wastgaten känner det tryck som fyller cylindrarna (det blir ett rejält tryckfall mellan turbo och insug).
                      Jag skulle tro att du inte behöver T-korset för att få ut ett bar.
                      Nästa uppgradering är att montera wastgaten på plenumkammaren men det är inte snällt mot caten på vissa bilar.
                      MVH
                      Doc

                      Äger
                      Första september
                      Skrotat
                      Uno Turbo -88
                      Ritmo 85 -85

                      Comment


                      • #12
                        osv

                        Tack för alla tips tT

                        Comment

                        Working...
                        X