Announcement

Collapse
No announcement yet.

fiat tipo 89 1,4 laddningsregulator bytt men kontrollampor lyser inte alla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fiat tipo 89 1,4 laddningsregulator bytt men kontrollampor lyser inte alla

    Har just fått bytt till ny laddningsregulator efter att den förra lyst lite då och då och nu förra veckan heltid och bilen stannade. Verkade som om generatorn gav ström emellanåt. Först efter bytet lyste inte batterilampan längre och allt verkade ok. Körde en tur, stannade och åkte igen. När jag startade så lyste bara oljelampan på kontrollpanelen. Bilen gick igång och åkte lite sedan stannade den och gick inte att starta. Batteriet nästan helt dött. Batteriet var det om jag laddat upp efter första omgången stopp. Tog fram lånebatteriet igen och då gick bilen men inga kontrollampor utom oljelampan lyste vid just starten. Vad kan detta vara för märkligt. Gamla regulatorn var sliten olika på kolen. Kan det vara släpringen i själva generatorn som kan vara dålig eller är det nåt jordfel. Grannen skall titta på det igen imorgon. Nån som haft liknande problem?
    ankie

  • #2
    Hej
    Hade liknande fel på en Tipo, slutade ladda över 3000 varv
    Slet upp nya kol efter 3 månader....
    De roterande Släpringarna 2 st (eller vad de heter) i generatorn var så slitna med spår mm så att kolen studsade did högre varv..
    de såg för jävliga ut.... djupa spår...
    "Grus o skit som letat sig in + gamla kol"
    Givetvis ska ALLA kontakter kollas först mm..
    /PS kolla med tångamperemätare på + kabeln från generatorn
    så ser du om laddningen funkar !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Jag hade exakt samma problem med min Uno.
      Om laddningslampan aldrig lyser så laddar inte generatorn...
      sladden mellan laddningslampan och generatorn var dålig på min. Byt ut sladden/kolla kontakterna så blir bilen som ny igen :-) Antagligen lite glapp somgör att den fungerar ibland.

      Generatorn laddar inte utan den sladden!!

      Comment


      • #4
        nu fungerar laddningen

        Bytte laddningsregulator men blinkade lite när jag gasade. Var ju kolen som studsade. Åkte till Stockholm 20 mil och sedan var batteriet urladdat. Fick byta regulator igen. Felet var från grunden släpringen som var slut samt ett lager. Har nu bytt det hela och nu går det igen. Tack och lov. Så tydligen skall man även kontrollera släpringen när man kört en del och inte bara byta laddningsregulatorn med kolen i. Lär av misstagen. Tackar för tips som tydligen stämde.
        ankie

        Comment

        Working...
        X