Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avgasvärden Uno...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avgasvärden Uno...

    Hej! Jag undrar om det är någon som kan ha en aning om vad som kan vara galet med min Fiat Uno 45ie -90, bilprovningen slog ner på alla avgasvärden som finns...

    CO 6,5 (0,5)
    CO2500 4,5 (0,3)
    HC 491 (100)
    LAMBDA 0,89 (0,97-1,03)

    Jag har förstått att den får för mycket bensin, enligt vissa som säger sig kunna tyda värdena, men vad kan vara galet?

    /Emma

  • #2
    Skulle tippa på att den knappt tänder på en av cylindrarna..
    lambdavärdet på 0.89 är tokfet blandning utan belastning..

    Testa med att skruva ut tändstiften och kolla om någon av dem är riktigt blöt! Om så är fallet se över tändkablar o.sv.
    kan ju vara så att någon hoppat loss?

    Känns bilen svagare än normalt?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Ja, den är ganska trött, lämnade in den för ca: 6mån sedan och då bytes allt i tändningsväg, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, plus att både hallgivaren och tändplattan byttes, men den har varit trött. Det började iofs. före alla grejer byttes, men innan gjorde den 150km/h utan problem, nu får man pressa upp den i 110km/h på fyran, lägger man i 5:an går den knappt framåt....
      Ska titta på tändstiften imorgon...

      Comment


      • #4
        Lambdasonden kan vara trasig.. eftersom den inte kan korrigera bränsleblandningen.. efterföljder som sönderbränd katalysator är inte ovanligt.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Stället du lämnade in den till borde ta lite ansvar där, om jag förstått saken rätt.. Om nu bilen har gått sådär sen de hade den!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Alltså, den började vara trött före det att den vart inlämnad, så några garantier tror jag inte jag får, lämnade in den svart hos en bilmekaniker, betalade delarna och en hundring för jobbet, vill inte lägga tusentals kronor på en såpass gammal bil på en vanlig verkstad...främst för att jag inte har dom pengarna...vilket kanske syns i valet av bil Tack för tipsen iallafall...

            Comment


            • #7
              Ett knep skulle vara att tanka 50% E85 för att gå igenom besiktningen... Det gäller bara att pricka in rätt lambdavärde (bränsleblandning) Det vet inte jag med säkerhet hur många % E 85 som krävs..

              Får du rätt lambda värde ~1 så kommer Hc och co komma uder gränsvärdena så länge katalysatorn är hel..

              Har du hål i avgasröret kan givaren läsa att den går magrare än vad den gör då kompenserar ecu med mer bränsle. Vilket leder till för mycket bränsle. (ju mer bränsle ju lägre lambda)
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Tändstiften ser helt ok ut, inget är blött, och bilen är förbaskat lättstartad, provade med en begagnad lambda från skroten, men bilen känns fortfarande trött, värdena vet jag inget om än. Fast det är klart, lambdan från skroten kan vara trasig den med
                Får se om jag får någon lycka, blir nog till att försöka hitta ett bättre begagnat grenrör med katalysator, för gängen till lambdasonden är jättedåliga....

                Comment


                • #9
                  tempsensorn kan vara sönder..
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Emma
                    Tändstiften ser helt ok ut, inget är blött, och bilen är förbaskat lättstartad, provade med en begagnad lambda från skroten, men bilen känns fortfarande trött, värdena vet jag inget om än. Fast det är klart, lambdan från skroten kan vara trasig den med
                    Får se om jag får någon lycka, blir nog till att försöka hitta ett bättre begagnat grenrör med katalysator, för gängen till lambdasonden är jättedåliga....

                    Hej hur har det gått. har samma problem med min bil...



                    mvh jojje

                    Comment

                    Working...
                    X