Announcement

Collapse
No announcement yet.

varvtalssänkning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • varvtalssänkning!

    Funderar på att köpa ett drev till femte växeln som sänker varvtalet med ungefär 500 varv /minut. Vad jag tänkte höra är om någon vet hur svårt/lätt det är att montera, antar att växellådan måste ur, men det är inget problem, eftersom jag ändå måste byta koppling förr eller senare....
    Det handlar om min Punto GT...
    Vore kul att höra vad era ligger i för fart på 3000 resp. 4000 varv, så man får sig lite begrepp om hur stor skilland det gör!
    /Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Taskigt minne, men 3000 varv => 110 och 4000 varv 140 på 5:an. Körde för 5 minuter sedan och glömmer bort på 10 minuter, trots att man verkligen försöker komma ihåg. Ja jisses....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      haha, ja man glömmer lätt, men har för mig att det är runt det, på min med, 3000 varv lite över 100, sådär vid 105 och 4000 varv är väl uppåt 135 eller nåt
      men jag vill ju få lite "Volvo-femma", så man kan ligga i runt 2500 varv i 110, så det känns lite bättre i de högre farterna tänkte jag... Dessutom känns det ju lite hårt att varva motorn så extremt under längre tid, "stackars motor"...
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Kan inte mer än hålla med. Fast jag har fått för mig att turbo-bilar ligger på lite högre varv för att få ut mer vrid, tror inte att det är en tillfällighet att du har 3500 varv (max vrid i punton där) vid 120, antar att det ligger på ca. 3500 varv vid 60 och 80 km/h också, på någon växel. Är väl typiska hastighetsgränser i t.ex. Tyskland/Danmark, eller?
        Coupen ligger på 2000 varv på 5:an i 80, så det blir väl 120/160 vid 3 resp. 4000 varv. Mer behagligt så och 6:an sänker 500 varv om jag inte minns fel.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          6-växlat, fanns inte det till Punto GT eller var det bara i Punto 55?
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            6 växlar

            det fanns nog bara på 55 S vad jag vet... Däremot går det säkert att köpa för en sisådär 15000.- även till GT:n..
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              ....det fanns nog bara på 55 S vad jag vet... Däremot går det säkert att köpa för en sisådär 15000.- även till GT:n.. .....

              Billigt och bra. ;-)
              Tror att de hade en 6:a i Sporting-modellen också?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Jepp, det stämmer, fanns på sporting, men man undrar varför den inte berikats med en större motor, det är ju "sporting"...
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment

                Working...
                X