Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT "setup" ?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT "setup" ?!

    Nu har jag inhandlat mig en Punto GT.
    Det här har jag tänkt mig att börja med för att förbättra prestandan:

    1. Green Cotton filter i org.luftburk.
    2. 2.5" simons avgas, med endast en dämpare.
    3. Byta ut dumpen, skulle nog vilja ha en öppen,men är det mycket bättre med en återcirkulerande tar jag givetvis en sån!
    4. Koppla bort "trycksensorn"(om det är det jag har sittandes på ventilkåpan?)
    5. Eibach fjädrar, som sänker 35mm.
    6. Kanske skruva upp laddtrycket lite.

    Dessa är mina planer. Låter dom vettiga?
    Jag tar gärna imot kommentarer och andra tips!

    Mvh // Robban

  • #2
    andra dämpare kanske? gör gott för väghållningen. fjäderbenstag. uder å över..

    men allt som smakar kostar, så man får prioritera. det man vill mest.

    hur mycket avgas skall du göra? från caten å bakåt? anars är extraktorgrenrör å racecat nått å rekomendera,

    finns det cupbilar av punto gt? kolla beg, delar från serier å så i så fall. det får ner kostnaderna fruktansvärt.
    Fiat Bravo såld

    Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

    Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

    Fiat Punto HGT

    Comment


    • #3
      Håller med om andra dämpare om du skall sänka bilen, blir nog bra mycket bättre vägegenskaper. "Trycksensorn" som sitter på ventilkåpan är tomgångsventilen, dumt att koppla bort den ;-). Om det är MAP-sensorn du menar så sitter den under huven under torkarna, men den kan du inte koppla bort, styr väl bränslet genom den?
      Om din dump inte läcker spelar det ingen roll om du byter den, men sätter du dit en öppen bör du ha en "twin-piston" så den inte tjuvdrar luft.
      Skall du skruva upp laddtrycket kanske en PRV är att föredra, läcker inte ut något laddtryck som en PBV, men de skall visst vara lite svårare att ställa in (?), plus att kulan som öppnar till waste-gaten kan fastna med skenande laddtryck som följd.
      Bättre bromsar kan vara en ide också om du åker på original.

      Rätta mig gärna, har haft fel förr :-)
      Välkommen som GT-förare, kul bil!
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Det är en BAP-sensor.... :-)

        Originally posted by novisen
        Håller med om andra dämpare om du skall sänka bilen, blir nog bra mycket bättre vägegenskaper. "Trycksensorn" som sitter på ventilkåpan är tomgångsventilen, dumt att koppla bort den ;-). Om det är MAP-sensorn du menar så sitter den under huven under torkarna, men den kan du inte koppla bort, styr väl bränslet genom den?
        Om din dump inte läcker spelar det ingen roll om du byter den, men sätter du dit en öppen bör du ha en "twin-piston" så den inte tjuvdrar luft.
        Skall du skruva upp laddtrycket kanske en PRV är att föredra, läcker inte ut något laddtryck som en PBV, men de skall visst vara lite svårare att ställa in (?), plus att kulan som öppnar till waste-gaten kan fastna med skenande laddtryck som följd.
        Bättre bromsar kan vara en ide också om du åker på original.

        Rätta mig gärna, har haft fel förr :-)
        Välkommen som GT-förare, kul bil!
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Vad är det som är BAP-sensor? Den på ventilkåpan? Ny förkortning, vad betyder den? :-)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Först tack för visat intresse för mina planer.

            Andra dämpare vore trevligt, men då blir prislappen en annan.,kanske blir lite senare.

            Avgas.sys bygger jag nytt från turbon o bakåt!

            Jaha, helt fel ute då med tryck-sensor =) . Finns det nån "tryck-senor" på GT:n? har hört att en sån stryper bränsle tillförseln vid ett visst tryck(bar). Ifall det finns en vill man ju koppla bort den =)

            Är lite nybörjare som ni kanske märker. Men har man inte antingen en Map-sensor eller en luftmasse-mätare? har läst att det är avgörande om man ska ha en öppen eller återcirkulerande dump?!

            Mer tips uppskattas! Vill ju att bettan ska gå så bra som möjligt!

            Mvh Robban

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gt.Robban
              Först tack för visat intresse för mina planer.

              Andra dämpare vore trevligt, men då blir prislappen en annan.,kanske blir lite senare.

              Avgas.sys bygger jag nytt från turbon o bakåt!

              Jaha, helt fel ute då med tryck-sensor =) . Finns det nån "tryck-senor" på GT:n? har hört att en sån stryper bränsle tillförseln vid ett visst tryck(bar). Ifall det finns en vill man ju koppla bort den =)



              Styrs av mjukvaran. Trycksensorns mäter atmosfärstrycket.



              Är lite nybörjare som ni kanske märker. Men har man inte antingen en Map-sensor eller en luftmasse-mätare? har läst att det är avgörande om man ska ha en öppen eller återcirkulerande dump?!

              Öpen dump går fet-bort. Bara akustisk kosmetika.



              Mer tips uppskattas! Vill ju att bettan ska gå så bra som möjligt!

              Mvh Robban
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Hej...det låter som en bra start. Jag rekomenderar en pysventil ställbart som du ställer på 1.3 bar. Tro mig..du kommer bli positivt överaskad. Fixa även en större intercooler, det är lättare än du tror. Jag tog en från saab 900 turbo som jag monterade väldigt lätt.

                Vad får du ge för bygget av avgassytemet? Jag har ett 1 år gammalt rostfritt avgasystem från Supersprint som är ditt för 3000kr. Det är raka rör från turbon bakåt med bara en "backfire" ljuddämpare. Passar rakt på. Se under "säljes".


                Lycka till med bilen.
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  Kul med ännu en GT-ägare, lägg gärna upp lite bilder och så sedan, inte för att jag e bra på det, men det är skoj att följa andra med likadana kärror

                  Ideérna verkar bra, det jag undrar är om man inte bör ha ett annat chip i boxen om man vill höja laddtrycket, så att den får tillräckligt med bränsle (antagligen är den inte mappad för det, eftersom den original laddar 1,1 bar eller vad det nu är), så att inte motorn börjar spika eller så, men det kanske inte behövs till att börja med. Men någon annan som har kommentar kring det vore skoj att höra, för jag har inte kommit så långt.
                  Om man ska höja laddtryck bör man också ha en mer detaljerad laddtrycksmätare, finns att köpa lite här och var, men fråga om det är något!

                  Lycka till!
                  /Fredde
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    Fan så irriterande!!

                    Skulle byta framhjulslager idag hade jag tänkt.
                    Så jag åkte ut till min farbror (2.5mil), började leta reda på alla verktyg som behövdes. Fick fan åka runt i halva byn för att hitta det jag skulle ha. Åkte tillbaks till verkstaden och börja skruva isär grejerna, tills jag upp täckte att hjullagret jag hade fått inte passa!!! GRRRR... som jag hade beställt från "Meca"!
                    Så det var bara att plocka ihop och åka hem.....

                    Bytte även termo kontakten härom dagen,som paja för mig 2dar efter köpet.
                    Men vart inte förvånad, alltid är det nåt som ska paja när man köpt en beg.bil.

                    Väntar nu på att mitt Green Cotton filter ska komma. Och så har jag fundreringar på att beställa eibach fjädrarna nu i veckan.
                    Får se om jag även orkar att bygga ihop ett avgas.sys denna vecka.

                    Bilder ska jag försöka fixa!

                    En kompis till mig.som har jobbat på Fiat verkstad avrådde mig från att chippa bilen,för risken för övervarvning. är visst väldigt små marginaler på fiat. risk för att kolvar/ventiler slås sönder.
                    Han rodde mig till att mappa om bilen istället.

                    Det va roligt med turbo!!!!!
                    Mvh Robban

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gt.Robban


                      En kompis till mig.som har jobbat på Fiat verkstad avrådde mig från att chippa bilen,för risken för övervarvning. är visst väldigt små marginaler på fiat. risk för att kolvar/ventiler slås sönder.
                      Han rodde mig till att mappa om bilen istället.

                      Det va roligt med turbo!!!!!
                      Mvh Robban

                      HAHA...fiat verkstad...hahah. Förlåt om jag låter nedlåtande men jag vet inte någon som har haft nått bra ut ur en fiat verkstad. Jag ska säga dig att dom kan inte ett smack om Punto GT och dom är dessutom över dyra när det gäller allt. Fiat tror sig alltid veta bäst, hahaha. Detta gäller inte bara här i Sverige utan även i England och i Tyskland. Jag känner folk som kör GT i alla dessa länder och tro mig när jag säger...ta råden från fiat med en smula salt... Jag tror snarare att din polare är rädd och avundsjuk att du kommer få en jävuls.kt snabb bil om du chippar

                      En GT är utmärkt att chippa och trimma. Jag vet folk som kör upp mot 200hk i sina bilar och fortfarande har samma block, kolvar och ventiler. Koppling och växelåda tål lätt upp mot 190 hk. Jag har själv haft en GT med Chip , sportavgas, sportfilter och pysventil som gav runt 170hk vid 1,3 bar! Jag har haft 1.4 bar vid enstaka tillfällen och jag kan intyga att bilen gick som en pärla och aldrig mått bättre.

                      Kolla med Punto gt forum i både Tyskland och England. Här får du verkligen reda på vad som går och inte går från folk med erfarenhet. Det är mitt råd.

                      P.s Jag ska till Norrköping imorgon...jag kanske ser din bil
                      Last edited by Black_GT; 2 June 2004, 15:31.
                      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                      Comment


                      • #12
                        Såg du min bil Black_GT? =)

                        Ok,kanske inte ska ta hans råd så allvarligt då. Bara det att han är en jävel på bilar,bland dom bästa jag känner. Han har typ mekat bilar hela sitt liv. Man får se om det blir nån chippning vart efter?!

                        Nu har jag iallafall bytt mitt framhjulslager, gick som på räls,förrutom skruven till ABS:n, den va givetvis tvungen att gå av. Men det fixa sig rätt lätt.
                        Skönt inget mer brummande!!

                        Vart inget avgas.sys. Hoppas jag hinner veckan som kommer!
                        Blir det stor skillnad med annat avgas? (säg ja, så att jag får inspiration till att bygga)hehe.

                        Nån som vet hur sido listerna sitter fast? går det att få bort dom utan att det blir märken i lacken? klister/klipps?

                        //Robban

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Gt.Robban
                          Såg du min bil Black_GT? =)


                          Nån som vet hur sido listerna sitter fast? går det att få bort dom utan att det blir märken i lacken? klister/klipps?

                          //Robban
                          Klister.
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            visst blir det lite skillnad, men märks mest om man chippar och har öppet filter och dyl. har jag fått höra. En detalj kan vara svårt att förbättra allt med så att säga Men ett bättre ljud blir det garanterat !
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              Hehe

                              Jag kanske tillhör dom få då som skruvat GT en hel del och jobbar på Fiat,hehe. Men enbart för att polarn har en. Vi provade denna kombination: chip jamexfilter pysventil. Allt annat orginal= 163hk på drivhjulen. Nu sitter ett grövre avgas på också.
                              Pippigul 124SC -72

                              Comment

                              Working...
                              X