Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddningslampan på Punto 199 tändes och lyser konstant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddningslampan på Punto 199 tändes och lyser konstant

    Bytte precis till vinterdäck på Punton. När jag startade den så är styrningen tung som hos en stridsvagn och laddningslampan lyser konstant. (Slutsatsen är givetvis att den slutat ladda och då lägger elstyrservon ner direkt p g a låg spänning.)

    Kom plötsligt - som fel brukar komma. Men jag har ju inte varit i närheten av något elektriskt.

    Någon som har något tips om var jag ska börja?

    Fläktremmen är hel och snurrar. Batteripolerna ser fina ut.

    Har varken multimeter eller laddare med mig där jag är nu.

    Det är en Punto 1,2 2013 års modell. Helt utan rost och i övrigt fint skick.

    Ska jag prova göra rent och smörja in polerna ändå? Hur hittar jag returledningen från generatorn? Känner att jag behöver hjälp med den här...

  • #2
    Skulle tippa att man får kolla laddningen först, mäta mellan chassie o kablaget på generatorn. Visar det inte mer än med motorn avstängd är den kass o bara att byta. Ska väl iaf visa 13.5-14v igång..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Gjorde rent batteripolerna och felet borta. Hoppas det bara var det.

      Comment


      • #4
        Glädjedödaren? här...
        Låter mysko om själva batteripolen ger detta problem. Borde vara trögstartad då?
        Kikade på min Punto -13. På batteripolen sitter 2 grövre kablar fastskruvade. Antar 1 till startmotor & andra till generatorn. Lossa dem och rengör, kan varit dålig kontakt där som "rubbats" när du mekkat.
        Kika även om liknande på minuspolen.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Ett litet tillägg...
          Min Punto har lite hyss för sig. Det händer ibland, kanske 6ggr/år... Laddlampan tänds, elservon blir stum och larmar för detta. Startar jag om bilen försvinner felet.
          Jag fick tips om batteriet för ca 3år sedan så det byttes, hjälpte inte. Så jag kör vidare, kan vara elservon eller generatorn... nån anslutning som får fnatt vid uppstart.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment

          Working...
          X