Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läckande växellåda, Uno =(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Läckande växellåda, Uno =(

    Det läcker växellådsolja från min Uno. Ganska mycket där vid damasken (styrväxeldamasken?). Har tröttnat på att fylla på med olja så undrar hur man fixar detta?

    Skadan skedde vid ett tillfälle då hjulet blev vinklat inåt i en oskön ställning (fråga inte ens hur det gick till) så antagligen har någon packning spruckigt.

    Damasken ser också lite trasig ut. Är den normalt fylld med olja eller fungerar den bara som skydd mot smuts?

  • #2
    om det är en vanlig uno dvs ingen turbo så funkar den även som packbox,så går den sönder så kommer det olja
    En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

    Comment


    • #3
      Damasken ska vara hel för att den olja som läcker ut inte ska försvinna.
      Det läcker nog alltid lite från lådan till drivaxeln, därför har man damask. Samt
      även skydda mot smuts.
      Så byt damask, fyllpå olja och var glad att det inte läcker mer.
      //Rickard
      http://tipo.sketfull.com

      Comment


      • #4
        Det är en vanlig Uno 45 i.e. Så då köper jag en ny drivaxeldamask och hoppas att det fungerar, visste inte om det fanns fler packningar innanför som behövdes bytas.

        Tack för tipsen!

        Comment


        • #5
          Styrväxeldamask menade jag.

          Comment


          • #6
            Inte styrväxeldamask väl? Damsken för den inre drivknuten är fylld med växellådsolja. Längst ut i damasken sitter ett tätat kullager på drivaxeln. Byt både lagret och damasken så får du nog behålla oljan i lådan.

            Comment


            • #7
              hej =)

              Du har så rätt så rätt... delen hette inre drivaxeldamask (kan minnas fel, damask som damask ). Den är bytt för 2 veckor sedan och det verkar ha fungerat bra. Inget mer droppande... Kan säga att det läckte duktigt i slutet, det gick åt nästan 1 liter växellådsolja i veckan!

              Comment


              • #8
                Vad har jag gjort för ont? Nu har det börja läcka olja på andra sidan... precis när man tycker att allt är fixat och bilen är i topptrim, besiktigad, tvättad och allmänt bra.

                Denna gång är det höger drivaxeldamask som kastat in handduken. Ooooorkar inte...

                Comment

                Working...
                X