Har en Tipo 2,0 ie (8 ventilare 113Hk) 91:a. Har för mig att det är samma maskin i Croma o Tempra?!
Den har två hyss för sig som min vanligen rätt kompetenta verkstad ej lyckats med.
Det ena är att den dör eller går ner mkt i varv efter kallstart. Om den inte stannar så går den ner i varv för att sen strax gå upp igen och så håller den på nån halvminut.
Det finns en tomgångventil (bypass) men verkstan tror inte den krånglar. en lustighet (eller orolighet) är att när ventilen jobbar så "tjoffar" det i insuget och det vll verkstaden ha till ventilfel så den motorn trycker ut kompressionen den vägen. Tycker själv att den går för bra för det och det hörs inga missljud.
Nån som har erfarenheter?
Det andra är att den är mkt svår att köra mjukt på lägre växlar när man går över från att ha motorbromsat till att gasa igen. Säg att man kör runt ett gathörn på tvåans växel och sen när man gasar igen, även om man gör det aldrig så försiktigt, så kommer motorkraften väldigt plötsligt. Det känns som motorn "stängs av" för att inte komma igång igen förrän gaspedalen har tryckts ner nån halvcentimeter.
Detta händer inte om man står o gasar stillastående och motorfästena är justa.
Vore kul att komma tillrätta med dessa egenskaper på en annars riktigt trevlig bil
Den har två hyss för sig som min vanligen rätt kompetenta verkstad ej lyckats med.
Det ena är att den dör eller går ner mkt i varv efter kallstart. Om den inte stannar så går den ner i varv för att sen strax gå upp igen och så håller den på nån halvminut.
Det finns en tomgångventil (bypass) men verkstan tror inte den krånglar. en lustighet (eller orolighet) är att när ventilen jobbar så "tjoffar" det i insuget och det vll verkstaden ha till ventilfel så den motorn trycker ut kompressionen den vägen. Tycker själv att den går för bra för det och det hörs inga missljud.
Nån som har erfarenheter?
Det andra är att den är mkt svår att köra mjukt på lägre växlar när man går över från att ha motorbromsat till att gasa igen. Säg att man kör runt ett gathörn på tvåans växel och sen när man gasar igen, även om man gör det aldrig så försiktigt, så kommer motorkraften väldigt plötsligt. Det känns som motorn "stängs av" för att inte komma igång igen förrän gaspedalen har tryckts ner nån halvcentimeter.
Detta händer inte om man står o gasar stillastående och motorfästena är justa.
Vore kul att komma tillrätta med dessa egenskaper på en annars riktigt trevlig bil
Comment