Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,0ie som spökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,0ie som spökar

    Har en Tipo 2,0 ie (8 ventilare 113Hk) 91:a. Har för mig att det är samma maskin i Croma o Tempra?!
    Den har två hyss för sig som min vanligen rätt kompetenta verkstad ej lyckats med.

    Det ena är att den dör eller går ner mkt i varv efter kallstart. Om den inte stannar så går den ner i varv för att sen strax gå upp igen och så håller den på nån halvminut.
    Det finns en tomgångventil (bypass) men verkstan tror inte den krånglar. en lustighet (eller orolighet) är att när ventilen jobbar så "tjoffar" det i insuget och det vll verkstaden ha till ventilfel så den motorn trycker ut kompressionen den vägen. Tycker själv att den går för bra för det och det hörs inga missljud.
    Nån som har erfarenheter?

    Det andra är att den är mkt svår att köra mjukt på lägre växlar när man går över från att ha motorbromsat till att gasa igen. Säg att man kör runt ett gathörn på tvåans växel och sen när man gasar igen, även om man gör det aldrig så försiktigt, så kommer motorkraften väldigt plötsligt. Det känns som motorn "stängs av" för att inte komma igång igen förrän gaspedalen har tryckts ner nån halvcentimeter.
    Detta händer inte om man står o gasar stillastående och motorfästena är justa.

    Vore kul att komma tillrätta med dessa egenskaper på en annars riktigt trevlig bil
    Willys CJ3, Jeep Cherokee, Honda HR-V; Fiat Tipo 2,0ie, 2st Suzuki Wagon R+, Izusu 4WD husbuss, Cheva Van Ambulans, Lada Niva, D.v.s för många bilar

  • #2
    Hade nått liknade på en -87:ans croma och det var att insugslangen hade låssnat lite i under kant så att den fick för mycket luft...
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

    Comment


    • #3
      Hmm Slangen har varit lossad o ditsatt igen, den har iofs lite torrsprikor men jag tror ändå att den är tät.
      Läste nånstans här på forumet att Lambdasonden kan spöka o att det inte alltid syns i datorn.
      Var på skroten idag som hade minst en Tempra 2.0 men de ville inte sälja delar separat som tex lamda, spällhuspotetiometer och tomgångsventil. Hade tänkt att testa med andra grejor för att på så sätt komma vidare
      Willys CJ3, Jeep Cherokee, Honda HR-V; Fiat Tipo 2,0ie, 2st Suzuki Wagon R+, Izusu 4WD husbuss, Cheva Van Ambulans, Lada Niva, D.v.s för många bilar

      Comment


      • #4
        Spruta startgas på slangen/slangarna går varvet upp läcker den.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          Låter som en bra ide, skall provas vid tillfälle.
          Willys CJ3, Jeep Cherokee, Honda HR-V; Fiat Tipo 2,0ie, 2st Suzuki Wagon R+, Izusu 4WD husbuss, Cheva Van Ambulans, Lada Niva, D.v.s för många bilar

          Comment

          Working...
          X