Hej håller på att byta motor i min bil, 131 1600 -76. Motorn är lite nyare så jag tänkte höra om det är någon som vet hur man koppla in EGR ventilen mm. Om man kan plugga igen vissa anslutningar och vilka iså fall.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
2,0 twincam i 131 1600 s
Collapse
X
-
Bara att plugga. Det gjorde jag o besiktningen har inte sagt nåt..
-
egr?
Tack, jag är något av en novis på detta område. Jag antar att ena bilden är egr ventilen och den är alltså bara att ta bort? Men vad fyller dom andra två sakerna för funktion, dom som sitter mitt på toppen. Dom är anslutna till en liten "låda" på luftburken utan direkt anslutning till den.Christian
Kör nu:
I garaget:
Comment
-
Neeeeeeej !
Första bilden toppen
Det sitter ett litet luftfilter på sidan av luftburken till dessa !
Det är REED ventilerna i toppen = drar in syre = kyler, tror jag
Den andra bilden enen modulatorventil från Nippon Denso (Japansk)
Den bestämmer hur avgasreningen ska jobba
Vaacum o sånt skit.... vänder du slangarna får du fantastiska avgasexplotioner (3ans växen i 4000 varv o du sotar röret
ordentligt...... skrämmer skiten av bakomvarande...)
Inte bra för avgasventilerna under längre tid dock
vad modulatorventilen gör står förklarat i haynes
eller på internets smog section USA sidorna
http://www.mirafiori.com/smog/smogdiag.html
Översta bild-länken
LÄS p´å o grunna lite så löser det sig
EGR sitter under luftrenaren på Vänster sida från föraren sett
Gör en egen 13 nyckel
bocka en 90 grader som ett L så får du av båda skruvarna o kan lyfta EGRen rakt upp
Kolla efter ev rost eller så i höljet överst... PS kan lagas med silverlod !
PS tunn plåt mellan EGR i underdelen stoppar de "skadliga" avgaserna från vidare transport in i förbränningsrummet = renare förbränning men ... men .... men .... jämnare gång med !
Bättre drag med !Last edited by Håkan; 4 October 2004, 15:12.Fiat for FUN
Comment
Comment