Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,0 twincam i 131 1600 s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,0 twincam i 131 1600 s

    Hej håller på att byta motor i min bil, 131 1600 -76. Motorn är lite nyare så jag tänkte höra om det är någon som vet hur man koppla in EGR ventilen mm. Om man kan plugga igen vissa anslutningar och vilka iså fall.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

  • #2
    Bara att plugga. Det gjorde jag o besiktningen har inte sagt nåt..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      egr?

      Tack, jag är något av en novis på detta område. Jag antar att ena bilden är egr ventilen och den är alltså bara att ta bort? Men vad fyller dom andra två sakerna för funktion, dom som sitter mitt på toppen. Dom är anslutna till en liten "låda" på luftburken utan direkt anslutning till den.
      Attached Files
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #4
        egr?
        Attached Files
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #5
          Neeeeeeej !
          Första bilden toppen
          Det sitter ett litet luftfilter på sidan av luftburken till dessa !
          Det är REED ventilerna i toppen = drar in syre = kyler, tror jag

          Den andra bilden enen modulatorventil från Nippon Denso (Japansk)
          Den bestämmer hur avgasreningen ska jobba

          Vaacum o sånt skit.... vänder du slangarna får du fantastiska avgasexplotioner (3ans växen i 4000 varv o du sotar röret
          ordentligt...... skrämmer skiten av bakomvarande...)
          Inte bra för avgasventilerna under längre tid dock

          vad modulatorventilen gör står förklarat i haynes
          eller på internets smog section USA sidorna

          http://www.mirafiori.com/smog/smogdiag.html
          Översta bild-länken
          LÄS p´å o grunna lite så löser det sig

          EGR sitter under luftrenaren på Vänster sida från föraren sett
          Gör en egen 13 nyckel
          bocka en 90 grader som ett L så får du av båda skruvarna o kan lyfta EGRen rakt upp
          Kolla efter ev rost eller så i höljet överst... PS kan lagas med silverlod !

          PS tunn plåt mellan EGR i underdelen stoppar de "skadliga" avgaserna från vidare transport in i förbränningsrummet = renare förbränning men ... men .... men .... jämnare gång med !
          Bättre drag med !
          Last edited by Håkan; 4 October 2004, 15:12.
          Fiat for FUN

          Comment

          Working...
          X