Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motortyper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motortyper

    År det någon som vet om det finns fler motorer som delar block med 132C2, sitter i bla Fiat 124 2,0 liter. Eller är det någom som vet vilka toppar som passar på dessa block? Det kanske finns Lancia eller Alfa motorer som bygger på samma delar?
    Multipla, Tempra 2,0ie, 124 Spider
    "Fantastiska Italienare Aldrig Tråkiga"

  • #2
    Hmm jaa din Tempra till att börja med, tro det eller ej.
    Annars har mina Argentor exakt samma motorer, 132C med Bosch LE-Jetronic. De har dock andra kammar?/komp? så effekten är 122hk mot 105 i 124:an (som var gjord för katalysator).

    131 Supermirafiori 1982-84 är en annan, Croma (med eller utan turbo) är en tredje. Bara att välja. 132 2000 likaså.

    Tydligen finns det en kille på Gotland som fått igenom sin 124 (Croma) Turbo i besiktningen..

    Det ryktas att även 16V-toppen passar på detta block, har dock inte testat själv. (men jag kanske gör det..)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok.
      Tack för tipsen, men på Tempran är allting spegelvänt, dvs insug och avgassida är ombytta. Croma vet jag inte för det är 12 år sedan jag hade en sådan. Skulle det vara möjligt att skifta toppar mellan dessa modeller så blir ju tillgången på delar mycket större plötsligt.
      Multipla, Tempra 2,0ie, 124 Spider
      "Fantastiska Italienare Aldrig Tråkiga"

      Comment


      • #4
        Stämmer att de är spegelvända, inte blocket däremot vad jag vet.
        De spegelvändes väl 1985 när de sista bakhjulsdrivna bilarna (Argenta o Spider) las ner.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Betyder det att jag skulle kunna använda toppar fram till 1985?
          Multipla, Tempra 2,0ie, 124 Spider
          "Fantastiska Italienare Aldrig Tråkiga"

          Comment


          • #6
            Tja.

            Dessa motorer är kanon..topparna passar mellan dom olika modellerna (Fiat & Lancia), precis som Per säger.
            1600, 1800 & 2000cc (har oftast samma storlek på kolvarna 84mm) Vilket också gör att man kan experimentera med dessa lite till. Tex; 1600cc kolvar i en 1800cc motor ger bra komp och (Lancia beta)1600cc i en 2000cc motor ger ännu mer komp.
            (ev. kan man behöva byta till lite tjockare topplocks packning om toppen har varit planad tidigare)
            Hade det sist nämnda i min 124 Spider (+2x40IDF) det var kul vid första starten. Det var så bra komp att start motorn inte orkade dra igång motorn utan fick skaffa starkare batteri ;-)

            Hade ca 170Hk enligt en fiat expert.

            Så kan man byta dom olika kammarna mellan modellerna....

            Kolla med AB Lafri på Tfn0455-18930 (kanske gammalt nr) där kan finnas böcker om detta, tex; Fiat and Lancia twin cams, by Phil Ward & Guy Croft.

            Lycka till Christer

            Comment

            Working...
            X