Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt ljud vid start!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstigt ljud vid start!

    Min Fiat Bravo från 97 gör ifrån sig oväsen när den startas, dock inte alltid. Men när det väl sker så låter det illa. Framför allt så kommer ljudet då bilen stått ett tag, över natten tex.

    Ägaren innan mig bytte kamrem precis innan jag köpte, kvitto på det. Så den har låtit vid start ända sen jag köpte den.

    Någon som vet va det kan vara för något som låter??

    I övrigt så är den en grym bil att köra...

  • #2
    Liite råare ton från motorn e normalt !
    Men ... lägg in el ljudfil på det vetja !
    Svårt att avgöra utan att ha hört det !

    För spänd rem, viner o tjuter lite !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Det rasslar/skrapar i 2 sekunder efter start. Inte alltid, men det sker. Ska försöka fixa en ljudsnutt. Låter inte allt för gulligt nu

      Comment


      • #4
        Originally posted by Linkan
        Det rasslar/skrapar i 2 sekunder efter start. Inte alltid, men det sker. Ska försöka fixa en ljudsnutt. Låter inte allt för gulligt nu
        Är det nåt Metalliskt ljud eller kan det va en plastkåpa till nån rem som ligger an ?
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Originally posted by Håkan
          Är det nåt Metalliskt ljud eller kan det va en plastkåpa till nån rem som ligger an ?
          Svårt att säga, men jag kan tänka mig att det är något metalliskt ljud, tycker det verkar skumt att det bara kommer ibland, och då framförallt på mornarna. Skulle det kunna vara startmotorn som ger ifrån sig ett sånt läte??

          Har försökt att lokalisera ljudet men då det bara hörs i ca 2 sek och inte vid nästa startförsök så har det varit mer eller mindre omöjligt att höra vad det kommer ifrån.

          Comment


          • #6
            Jag tror faktiskt det är startmotorn det är drevet som inte hinner gå tillbaka helt utan ligger kvar på svänghjulet. Ta bort startmotorn och smörj upp den delen där drevet glider på så blir det bra!! Har varit med om detta på flera bilar
            Älskar italienska bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by Millberg
              Jag tror faktiskt det är startmotorn det är drevet som inte hinner gå tillbaka helt utan ligger kvar på svänghjulet. Ta bort startmotorn och smörj upp den delen där drevet glider på så blir det bra!! Har varit med om detta på flera bilar
              det har jag varit med om på en annan Fiat !
              Det blev ett sjungande läte som om man slår på en bit härdad metall..... sammankopplat med kugghjuls släp läte !

              Hängde också kvar i 1-5 sekunder..... av med startmotorn o smorde upp med RÄTT fett var receptet då !

              Problemet var samtidigt att startmotor drevet hade svårt att greppa ochså, så den bara snurra runt utan att dra i svänghjulet !! irriterande !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Hej kan det vara så att du har 1,6 motorn? Där är hydraliska ventlyftare och det är normalt med skrammel i 1-2 sek vid start när den stått ett tag oljan måste ju hinna fram.

                Comment


                • #9
                  Håller med Mllberg. God Jul!
                  Fiat 500
                  Fordson Super Dexta -64
                  Kawasaki Z1A
                  Kawasak GPz1100A2
                  Suzuki Grand Vitara -11
                  Suzuki T500R

                  Comment

                  Working...
                  X